Povežimo se

Događanja

6. otvoreni dijalog partnera ima cilj smanjenje onečišćenja zraka

Do 2050. godine

Početkom lipnja 2022. održan 6. otvoreni dijalog partnera u organizaciji Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine. Zadnji se otvoreni dijalog održao prije više od dvije godine, a kako pratimo njihova održavanja, nismo propustili povratnički.

U okviru nacionalnog plana oporavka i otpornosti za Republiku Hrvatsku ugrađena je inicijativa 6.1 za obnovu zgrada. Vrijedna je 4,4 milijarde kuna, a cilj joj do 2050. značajno smanjiti onečišćenje zraka dekarbonizacijom zgrada.

dijalog-dom-na-kvadrat

‘Mi i kroz nacionalni plan oporavka i otpornosti, a i strateškim dokumentima, višegodišnjim financijskim okvirom, te novom kohezijskom omotnicom koja će nam biti na raspolaganju, ćemo doprinijeti ostvarenju ciljeva i zelene europe, a naravno i zelene i zelenije Hrvatske’, kaže Sanja Bošnjak, državna tajnica u Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

Usmjereni na širi spektar partnera

Važnosti energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva svjesni su i potpisnici Povelje o dekarbonizaciji zgrada. Ona je potpisana u sklopu 6. otvorenog dijaloga partnera kojeg je organiziralo Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

dijalog-dom-na-kvadrat

‘Mi smo usmjereni na široki spektar partnera, od same javne uprave, znači neki gradovi su potpisnici, ministarstvo, isto tako Fond za zaštitu okoliša, a danas je potpisao fond za obnovu koji je u međuvremenu formiran, središnji državni ured. Isto tako svi koji sudjeluju u procesu građenja’, kaže Irena Križ Šelendić iz Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

‘Zapravo je ideja otvorenog dijaloga partnera stavit za stol privatni i javni sektor te se vidi razmjena ideja i problema iz raznih kuteva. Svatko ima u svom dijelu posla određene probleme koje onda podijelimo i onda znamo svi zajedno doći do rješenja’, dodaje.

Tri arhitektonska ureda

Po prvi puta, povelju su potpisala tri arhitektonska ureda: NFO, 3LHD i Sangrad+AVP.

‘3LHD već cijeli niz godina primjenjuje zelene politike u svojim projektima i to nam je izmnimno važno i to jedan od ono strateških ciljeva. Da ti projekti budu, zeleni i zeleno usmjereni. Mislim da je u cilju dodatne promocije zelenih politika za koje se hrvatska opredijelila iznimno važno, da i arthitekti se u to uključe’, tvrdi Romana Ilić, direktorica 3HLD.

Arhitekti se često vide, ali zapravo iza cijelog projekta je čitav niz inženjera raznih struka da bi cijeli projekt na kraju mogao biti usmjeren na zeleno i energetski priča da bi mogla biti suvisla.

dijalog-dom-na-kvadrat

Potpisivanjem povelje potiče se kontinuirana suradnja na izradi Dugoročne strategije obnove nacionalnog fonda zgrada i prelazak na standard gradnje zgrada gotovo nulte energije (nZEB).

Model zelene urbane obnove

‘Sad krećemo s jednim novim, holističkim pristupom, gdje ćemo sagledavati ne više samo zgrade i to ne zgrade koje se koriste, nego i prostore oko njih, znači kompletnu zelenu infrastrukturu tih javnih zgrada koje koriste i višestambenih zgrada. Ali isto tako i zgrade koje su do sada bile prazne pa nisu trošile energiju i nisu mogle bit obnovljene. Sad ćemo kroz kružno gospodarenje zgrada zapravo obnavljati i te zgrade’, kaže Ines Androjić Brajčić, iz Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

U okviru nacionalnog plana za oporavak i otpornost financirat će se i energetska obnova zgrada sa statusom kulturnog dobra. Radi se o zgradama koje često ne mogu postići postotak uštede koje postižu zgrade koje nisu pod zaštitom.

300 milijuna bespovratnih sredstava

‘Za tu investiciju osigurano je 300 milijuna kuna i ministarstvo kulture i medija priprema poziv za dodjelu bespovratnih sredstava’, kaže Anastazija Magaš Mesić, iz Ministarstva kulture i medija.

‘Mi tražimo 30 posto uštede primarne energije za energetsku obnovu zgrada sa statusom kulturnog dobra dok je obično postotak uštede koji se traži kod zgrada koje to nisu, veći’, nadovezuje se.

U postizanju energetskih i klimatskih ciljeva, potpisnici povlje vodit će se primjenom načela ‘energetska učinkovitost na prvome mjestu’, a poseban naglasak stavit će na korištenje obnovljivih izvora energije. Posljednji otvoreni dijalog bio je u veljači 2020.-te godine, nakon koje se počelo djelovati u smjeru sveobuhvatne obnove.

‘Ono što se desilo značajno je bio potres koji nas je sve doveo u situaciju da, osim o energetskoj obnovi zgrada, moramo misliti i o obnovi od potresa koja je puno skuplja’, dodaje Križ Šelendić.

6. otvoreni dijalog održan je u hibridnom obliku, a njegovi rezultati odrazit će se ne samo na dekarbonizaciju zgrada, energetske uštede i sveobuhvatnu obnovu već i na unaprjeđenje gospodarstva u gotovo svim njegovim segmentima.

Oglas

Događanja

PromoArh 2024: U Poreču rekordan broj lidera s područja gradnje, opremanja i uređenja

Međunarodni sajam graditeljstva, opremanja i uređenja u Istri PromoArh, spreman je za svečano otvorenje u srijedu, 18. rujna. U tri dana trajanja sajma, u porečkoj dvorani Žatika na 2.500 m2 unutrašnjeg i 500 m2 vanjskog izložbenog prostora, okupit će se rekordan broj izlagača, više od 100 domaćih, ali i izlagača iz Slovenije, Italije, Austrije, Njemačke, Srbije i Češke, s više od 250 svjetskih brendova.

Prilika je to za umrežavanje i ugovaranje novih poslova, ali i odgovor na aktualne izazove iz područja prostornog planiranja i građenja. „Svake godine PromoArh ugošćuje vodeće tvrtke i brendove iz građevinskog sektora i svima okupljenima služi kao inspiracija. Kao prvi sajam ovakve vrste u Istri, ponosni smo što iz godine u godinu rastemo, a svima okupljenima nudimo najbolje iz struke. Iznimno nam je važno njegovati dobre odnose s izlagačima, a ukupan broj posjetitelja, koji broji više od četiri tisuće, potvrda je da su sajmovi graditeljstva jedinstvena prilika za istraživanje najnovijih tehnologija i inovacija, stvaranje novih poslovnih kontakata i neformalno druženje“, objašnjava Ivana Štiković, direktorica sajma.

Da je kontakt „licem u lice“ i dalje presudan, slažu se i izlagači PromoArha. Prema istraživanju provedenom tijekom 2024., gotovo devet od deset ispitanika ocjenjuje da su sajmovi važni za uspješno ostvarivanje kontakata s potencijalnim kupcima, a osam od deset smatra da je izlaganje na sajmovima poput PromoArha važno za širenje mreže poslovnih kontakata. Kao prednost izlaganja na sajmu, čak 60 posto ispitanika navodi da im je dosadašnje sudjelovanje omogućilo stvaranje novih poslovnih partnerstava, a kao dodatne benefite porast prepoznatljivosti na tržištu i mogućnost uvida u tržišne trendove, dok je za njih 40 posto glavni izazov u struci nedostatak kvalificirane radne snage.

Sajam će svečano otvoriti Dunja Magaš, državna tajnica Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, koja će potom održati i predavanje o izmjenama i dopunama Zakona o gradnji, nakon čega slijedi predavanje Planovi nove generacije, ravnatelja Uprave za razvoj informacijskih sustava i digitalizaciju, Danijela Meštrića. Osim izložbenog prostora, posjetitelje očekuje i Education point, stručni dio sajma, koji tijekom tri sajamska dana donosi više od 30 stručnih predavanja, a na jednom mjestu okuplja domaće i međunarodne stručnjake, a posjetiteljima i izlagačima pruža priliku za razmjenu informacija, trendova i ideja kroz seminare, radionice i interaktivne prezentacije.

Edukacije se provode u suradnji s Ministarstvom prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, Hrvatskom gospodarskom komorom – Županijskom komorom Pula, Obrtničkom komorom Istarske županije, Klasterom za energetsku učinkovitost i održivost u zgradarstvu nZEB.hr, Arhitektonskim fakultetom u Zagrebu i tvrtkama Baldinistudio i Arhigon. Jedinstvena je to prilika za poslušati predavanja o aktualnim temama energetske učinkovitosti i održive gradnje, nekretninama, izradi troškovnika i primjena BIM softvera za automatizaciju njegove izrade, ali i primjene napredne tehnologije 3D skeniranja.

Organizator sajma PromoArh je Studio 053 iz Poreča, koji je od svog osnutka 1989., zaslužan za organizaciju mnogobrojnih sajamskih, kulturno-zabavnih, sportskih te kongresnih manifestacija na području Istre.

Za više informacija o sajmu, posjetite službenu stranicu sajma PromoArh.

Nastavite čitati

Događanja

IKEA Hrvatska slavi deseti rođendan

U deset godina rada robna kuća IKEA Zagreb ugostila je skoro 18 milijuna posjetitelja, a ukupni promet ostvaren u tom razdoblju u Hrvatskoj iznosi više od 1 milijardu eura

Na današnji dan prije točno deset godina, 21. kolovoza 2014. otvorena je robna kuća IKEA Zagreb. Od tada, posjetilo ju je skoro 18 milijuna posjetitelja, dok je ukupni promet tvrtke IKEA Hrvatska dostigao više od 1 milijardu eura (bez PDV-a) – prve godine iznosio je nešto više od 70 milijuna, u poslovnoj godini 2023. (01. rujna 2022. – 31. kolovoza 2023.) oko 150 milijuna, dok se i za poslovnu godinu 2024., koja upravo ide svom kraju, očekuje značajni rast.

Ovakvi rezultati ne bi bili mogući da IKEA nije nastojala biti dostupna svojim kupcima i klijentima širom Hrvatske. Upravo stoga je između 2017. do 2020. otvoreno šest IKEA dostavnih centara – Rijeka, Split, Osijek, Dubrovnik, Zadar i Pula (po redu otvaranja), a 2021. otvoren je i IKEA Studio za planiranje u Splitu, prvi u regiji IKEA Jugoistočna Europa (Hrvatska, Rumunjska, Slovenija, Srbija, Ukrajina).

Velik je trud uložen i u pokretanje internetske trgovine, pa kupci svoje omiljene IKEA proizvode od 2016. godine mogu naručiti i platiti on-line. Danas taj kanal čini više od trećine ukupnog IKEA prometa u Hrvatskoj – i jedan je od najvećih udjela u IKEA svijetu koji čine 473 robne kuće u 63 države.

„Plan za prvu godinu IKEA poslovanja u Hrvatskoj bio je ostvariti prihod od 60 milijuna eura i imati oko 300 zaposlenih. Danas, dok slavimo deset predivnih godina na ovom tržištu, gotovo smo utrostručili prodaju, ali i broj djelatnika. Naši planovi time su postali stvarnost. IKEA vizija – stvaranje boljeg svakodnevnog života za što više ljudi, bilo kada i bilo gdje – čini nas onim što danas jesmo – dobrim i pouzdanim partnerom za opremanje doma”, rekla je Davorka Pazanin, odnedavno direktorica tržišta IKEA Hrvatska.

Tijekom prvog desetljeća, OFTAST tanjuri i zdjelice bili su među najomiljenijim proizvodima kupaca iz Hrvatske, pa ih je prodano čak 4,9 milijuna u raznim veličinama. Prodano je i 185.000 komada BILLY biblioteka, koje su već godinama jedan od ikoničkih IKEA proizvoda, i koje bi – poredane u nizu – tvorile biblioteku dugu 114 kilometara, dovoljno dugu da se povežu Zagreb i Maribor. Uz to, 400.000 prodanih LACK stolića svih dimenzija poslagani jedan na drugoga tvorili bi planinu visine od 164 kilometra, 18 puta višu od Mount Everesta.
Prednosti IKEA Family kluba vjernosti danas koristi čak 470.000 građana Hrvatske, koji su u njega učlanjeni.

„Znamo da bolji dom znači i bolji život, i trudimo ga se omogućiti ne samo našim kupcima, već i našim djelatnicima, bez kojih IKEA ne bi mogla biti ono što danas jest, a uvijek nastojimo pomoći i lokalnoj zajednici“, dodala je Davorka Pazanin.

Ravnopravnost, različitost i inkluzija važne su odrednice IKEA poslovanja i dio vrijednosti ove tvrtke. Koliko se o tome vodila briga, govori i to što je IKEA Hrvatska više puta, prema neovisnom istraživanju portala Moj Posao, birana za jednog od tri najbolja poslodavca među velikim tvrtkama.

IKEA Hrvatska bila je i predvodnik u tehnološkim rješenjima pa je, pored implementacije automatskog sustava za prikupljanje narudžbi, IKEA Zagreb i jedna od prvih robnih kuća koje već dvije godine koriste dronove za kontrolu stanja zaliha.

Svih ovih godina IKEA je nastojala biti i dobar susjed – donacijama i volonterskim angažmanom svojih djelatnika uključila se u pomoć stanovnicima poplavljenih područja, kao i onima ugroženima potresima i njihovim posljedicama. Upravo su, u suradnji s UNICEF Hrvatska, u tijeku realizacije donacija za KBC Zagreb te Županijsku bolnicu Čakovec, kako bi se pomoglo ukupnoj dobrobiti djece koja se liječe u ovim institucijama. Istodobno, u tijeku je i donacija Udruzi Krijesnica, koja pomaže obiteljima s djecom s malignim bolestima.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice