Povežimo se

Interijeri

Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine

Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.

Umjetnička obitelj

Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.

“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.

Duga povijest namještaja

Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.

Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.

Drvo je teško očuvati

No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.

Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.

Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.

Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.

Različiti stilovi diljem svijeta

“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.

Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije. 

Poznati hrvatski dizajneri namještaja

“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.

Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.

Žene dizajnerice u sjeni muškaraca

Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.

Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.

Namještaj ima emotivnu vrijednost

“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.

Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.

“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.

Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.

Interijeri

Kako odabrati boju za zidove? Birajte one koje na vas djeluju inspirativno

Prvo trebamo znati što želimo postići, kakvu atmosferu i da su pravila tu da ih kršimo

Ulaskom u interijer, boja zidova definitivno nije prva stvar koju primjećujemo, a upravo boje pridonose stvaranju atmosfere. Iako postoje pravila koje boje idu u koju veličinu prostorije, Iva Pavičić nam je pokazala da su pravila tu da bi ih kršili. 

Uz široku paletu dostupnih boja za zidove, ponekad je teško odabrati onu pravu. Dizajnerica Iva Pavičić savjetuje da prvo trebamo znati što želimo postići, kakvu atmosferu i da su pravila tu da ih kršimo. 

“Svi vidimo malo drugačije boje, ali onaj doživljaj koji nama boja koja nas okružuje čini, je drugačija od jedne do druge osobe. Neki malo tendiraju ipak na toplije tonove, bež, krem, žućkasto, dok se drugi puno bolje osjećaju u paleti prema sivim ili recimo plavim tonovima.”, otkriva Iva Pavičić, dizajnerica interijera.

Kršite pravila, nemojte se bojati nespojivog

Boju odaberite prema vlastitim osjećajima – birajte one koje na vas djeluju inspirativno i nemojte se bojati spojiti nespojivo. 

“Možda ono što je ljudi češće izbjegavaju je kombinacija crvene i roze boje, ali opet upravo taj spoj može vibrirati na specifičan način. Kombinacija koja nije tako česta u interijerima, upraco radi posebnosti nekako ima “jači”karakter.”, dodaje.

Iva u svojim projektima rijetko koristi čistu bijelu boju, jer ona često ne ističe dovoljno karakter prostorije. 

“Ima puno nijansi bijele boje i svaka govori nešto svoje. Na tržištu ima dosta proizvođača različitih tipova boje. Ustvari mi je želja imati ogromne formate od svake bijele boje, tri puta tri metra, da ih mogu gledati, da ih mogu donijeti u prostor… Jer naravno u svakom prostoru nijansa drugačije djeluje. Jako je važna orijentacija sobe, odnosno prozora; ovisi naravno jesmo na mediteranu ili smo negdje u planinama ili na kontinentu. Tu je tip svjetlosti drugačiji, tako da sve ima utjecaja. “, ističe.

Manji prostori vole svijetle boje

Sobe u stanu mogu biti različitih nijansi pa čak i boja, sve dok kolorit iz kompatibilnih paleta teče kroz interijer. Neka su opća pravila da sobe koje imaju manje dnevnog svjetla više vole svijetle tonove i toplije nijanse, no i to često ovisi o karakteru prostorije

“Znam što čini u manjem prostoru svjetla boja i naravno ako je ideja da prostor djeluje veći, uzimaju se svijetli tonovi. Ali nije samo stvar niti boje na zidu, važnost je čitavog kolorita, svih elemenata koji su prisutni u jednom interijeru. Oni čine cjelinu i taj osjećaj boje. Recimo, možemo imati manju prostoriju u kojoj su malo tonirani zidovi, ali ako idemo na svjetliji namještaj, svjetliji pod, svjetlije zavjese i takve nekakve elemente, opet će se dobiti taj dojam bjeline i svjetline, ne.”, otkriva dizajnerica.  

Brine li vas usklađivanje podne obloge i boje zidova, tu je jedino bitno da se boje međusobno ne pobijaju. Mogu biti istog tona ili potpuni kontrast. 

“Neki put čak naprotiv, kad su mi tamni podovi i želim postići jednu jako prigušenu, sfumato atmosferu u prostoru, ići ću i u tamne zidove, time se super jedno drugo podržava. Isto tako ako je recimo svijetli pod u prostoru, a želi se postići baš da dojam prozračnosti i otvorenosti, mogu ići uz to svijetli tonovi. Ako je taman pod i uvijek je samo svijetli zid, ne možemo onda postići taj potpuni element svjetline koji nam treba i koji želimo.”, dodaje sugovornica.

Za spavaće sobe, najčešće se biraju nježnije nijanse, odnosno mirniji kolorit. Sugovornica navodi kako veliki utjecaj na odabir ima i osoba koja u toj sobi spava jer neki ljudi baš trebaju otvorene tonove iako možda pravilo nalaže da se ne uzimaju otvoreni tonovi za spavaću sobu. Ipak, svi smo različiti i nekima stvarno treba, vjerojatno i prije spavanja i kad se probude, da ugledaju oko sebe kolorit koji njih ispunjava. Tu se može odstupiti od generalnog pravila prema tome da se boja, koju izaberemo za spavaću sobu, prilagodi baš osobi koja će u njoj boravit. 

Kupaonica postaje sve važnije mjesto

Ako iz spavaonice idemo ravno u kupaonicu, tada je jasno da i ona mora dobiti svoj skladni kolorit. 

“Kupaonica je isto važna i drago mi je da ustvari kupaonicu sve više ljudi ne doživljavaju samo kao neki jednostavan prostor nego se i unutar njega koriste koloriti te različite kombinacije keramike. Nije više nužno da na podu i na zidu, od poda do stropa, sve bude isto. Iako i to može izgledati jako lijepo, ni jedno pravilo ustvari ne postoji iz kojeg se ne može napravit lijepi interijer.”,  ističe sugovornica.


Trebate li malo poticaja za hrabri odabir boja zidova, Iva ima odličan savjet.

“Mislim da se prilikom uređenja interijera, bilo privatnog ili poslovnog, ipak treba biti hrabar. Na kraju, nije to tako strašno velika investicija. Ako vam se ne sviđa ton kojim ste obojili zid, vi ga “prefarbajte” u drugi.”, zaključila je.

Nastavite čitati

Arhitektura

5 inspirativnih Instagram profila za ljubitelje arhitekture

Ovi Instagram profilu natjerat će vas da se zaljubite u arhitekturu – ako već niste!

U današnjem dinamičnom svijetu, naši prostori oblikuju naše raspoloženje i iskustva, što čini dizajn prostora koji nas okružuje važnijim nego ikad. Na Instagramu nas očekuje čitav svemir estetskih čuda. Nema sumnje da je ova vizualna platforma idealna za ljubitelje arhitekture i dizajna, s mnoštvom prekrasnih fotografija, skica i rendera koji se svakodnevno objavljuju uz inspirativne ideje.

Postoji gotovo previše fantastičnih profila za nabrojati, ali smo izdvojili 5 profila koje morate pratiti ako ste ikada objavu označili hashtagom #architecture.

Arhitektica Helena Alfirević Arbutina: Priča o inspiraciji, strasti i najljepšoj kući u Hrvatskoj

1. Zaha Hadid Architects

Jedna od, ako ne i najpoznatija arhitektonska tvrtka na svijetu, Zaha Hadid Architects ima preko 1,4 milijuna pratitelja na Instagramu. Njihov profil je zadivljujuća kombinacija fotografija, objava i videoisječaka (uključujući video u kojem Pharrell Williams izražava svoju ljubav prema legendarnoj arhitektici).

2. Architecture huntrer

Profilom @architecture_hunter upravlja brazilska arhitektica i urbanistica Amanda Ferber, a na njemu se objavljuju pažljivo odabrane fotografije neke od najljepših arhitektura svijeta. S više od 3,1 milijuna pratitelja, ovaj profil zaista inspirira i vrijedi ga pratiti, čak i ako vas arhitektura i dizajn zanimaju samo površno.


3. Snøhetta

Ovaj norveški studio bavi se arhitekturom, dizajnom krajolika, produkt dizajnom i grafičkim dizajnom, što njihov Instagram profil čini raznolikim. Na njemu se jednako često prikazuju grafike i proizvodi kao i zgrade i strukture. Studio je poznat po stvaranju dijaloga sa svojih 622 000 pratitelja, označavajući fotografije hashtagom #MySnohetta.


4. Architecture competitions

S više od 200 000 pratitelja, Instagram je idealna vizualna platforma za prikaz nevjerojatnih radova pobjednika i finalista Buildnerovih arhitektonskih natječaja. Objave kombiniraju planove i konceptualne crteže s impresivnim renderima koji zasigurno zaslužuju pokoji dvostruki tap.

5. Architizer

Architizer je još jedan Instagram profil kojeg prate više od 1,6 milijuna ljudi. Fokusira na arhitekturu i dizajn, povezan s poznatom platformom Architizer, koja promovira inovativne arhitektonske projekte i profesionalce. Na ovom profilu naći ćete zapanjujuće slike modernih i inovativnih zgrada diljem svijeta, kao i istaknute projekte koji slave kreativnost i funkcionalnost u arhitekturi.

Kuća Nodi proglašena je najuspješnijim ostvaranjem stambene arhitekture u Hrvatskoj

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice