Povežimo se

Događanja

Dodijeljene godišnje nagrade UHA-e – otvorena izložba ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata

S tradicijom duljom od 60 godina, ova izložba pruža jedinstven i cjelovit pregled nacionalne arhitektonske produkcije u prethodnoj godini. Radove Godišnje izložbe ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata u 2023. godini valorizirao je stručni žiri arhitektica i arhitekata u sastavu: Vjekoslav Gašparović (predsjednik), Ana Boljar, Vedad Islambegović, Jani Mardešić, Iva Martinis, Marin Mikelić, Helena Paver Njirić, Tomislav Soldo i Ana Šverko.

Žiri je donio odluku o laureatu Nagrade „Viktor Kovačić“ za životno djelo, koja je pripala arhitektu Đuri Mirkoviću. Stručni žiri koji je valorizirao ovogodišnje radove prijavljene na Godišnju izložbu nominirao je radove u svim kategorijama za godišnje nagrade „Viktor Kovačić“, „Bernardo Bernardi“, „Drago Galić“ i „Neven Šegvić“, koji predstavljaju kreativni, etički i estetski iskorak prema željenom usmjerenju strukovnog djelovanja unutar godišnje arhitektonske produkcije. Birani su projekti koji su pažljivi prema prostornom i idejnom kontekstu, ekološki osjetljivi, financijski racionalni, a pritom projektantski originalni, jasni, suptilni, progresivni. U odabiru pak nagrada u svakoj od pojedinih kategorija vrednovani su projekti koji su najsveobuhvatnije odgovorili arhitektonskim jezikom na projektantski zadatak, neovisno o temi i mjerilu, odnosno rad u kategoriji “Neven Šegvić” koji je iznimno pridonio historiografiji i teoriji discipline.

DOBITNICI NAGRADA ZA 2023. GODINU:

NAGRADA VIKTOR KOVAČIĆ za najuspješnije ostvarenje u svim područjima arhitektonskog stvaralaštva za 2023. godinu:

Hotel Zonar Zagreb / autori: LEA PELIVAN I TOMA PLEJIĆ, STUDIO UP

Hotel Panorama, izvorno Omladinski hotel Sport arhitekta Slavka Jelineka, od 1968. godine dominira dinamičnim trešnjevačkim susjedstvom. Mijenjan i dograđivan u više navrata, u svojoj recentnoj reinkarnaciji kao hotel Zonar Zagreb probuđen je iz letargije i dramatično transformiran u novi, vibrantni gradski reper.

Pažljivo čitajući povijesni i prostorni kontekst, autori uklanjaju nataložene slojeve do izvornih Jelinekovih postavki koje reafirmiraju, reinterpretiraju i suvereno ugrađuju u novi koncept. Već od ulaznog trijema nižu se i izmjenjuju kadrovi, sekvence i različiti ambijenti superjavnog prizemlja koji se nastavljaju u polivalentne prostore mezanina. Svjetleće plohe, pulsirajući ekrani, poluprozirne opne, refleksije i teksture grade utopijsku atmosferu unutrašnjosti, kao potpuno projektirano iskustvo s odmakom od poznatih obrazaca turizma.

Panoramski pogled na grad je glavni motiv organizacije različitih tipova soba; od „paviljona“ za spavanje u prozoru, kade uz prozor ili radne plohe duž prozora, nižu se specifična rješenja kao odjeci lođe iz izvornog projekta. Soba je svojevrsna kapsula unutar kapsule, mikroarhitektura umetnuta u zatečeni okvir koja putem različite materijalizacije (svijetlo, tamno, drveno, reflektivno…) i male, ali vješte varijacije u tlocrtu i presjeku ostvaruje paletu neočekivano raznolikih dojmova i atmosfera.

Ponovno aktiviranje krova nakon 50 godina, s javno dostupnim bazenom i terasom, nesebičan je doprinos gradu i građanima te jasan iskaz autorskog stava o nužno aktivnoj ulozi hotela u životu grada. I upravo ta optimistična ambicija ove ostvarene utopije ohrabruje i svjedoči da arhitektura unatoč svim ograničenjima i unutar turističke sfere može (i mora) ispunjavati svoju društvenu i gradotvornu ulogu.

(autor obrazloženja: Marin Mikelić)

NAGRADA DRAGO GALIĆ za najuspješnije ostvarenje na području stambene arhitekture za 2023. godinu:

Kuća Nodi / autori: NIKOLA FABIJANIĆ I JURE GLASINOVIĆ

U procjep rubnih uvjeta nevelike parcele u Ivanić-Gradu – pruge, postojeće kuće i susjedne izgradnje, utisnuta je izdužena adicija kuće za oca i kćer. Postavljanjem uza sjeverni rub čestice arhitekti izlažu novu prizemnicu južnom osunčanju i rekreiraju iščezlu tipologiju kompaktnog dvorišta uokvirenog stanovanjem, radom i susjedima.

Ulaskom kroz ostakljeni zabat ukazuje se ideja kuće, artikulirana u poprečnom presjeku malih dimenzija i velike heterogenosti. Tripartitnom podjelom raščlanjuje se na zidani potez služećih sadržaja prema susjedu ostakljeni niz dnevnih prostora u središnjoj osi, trijem prema vrtu. Gradacija od čvrstog i tamnog prema levitirajućem i otvorenom dodatno je naglašena tvarnošću gradbenih elemenata. Servisi, stiješnjeni na minimalne utilitarne dimenzije između dvaju usporednih zidova i betonske kape, ustupaju svoju visinu sjevernoj orijentaciji kuće i poprečnom provjetravanju. Postaju oslonac mjernoj skali krovnih drvenih nosača koji, iako dilatirani od oplošja, drže na okupu staklenom cezurom odvojene zidnu i krovnu plohu, baš kao što to čini i klupa, koja poput drvenog klina povezuje podnu plohu kuće i trijema s fiksnim ostakljenjem pročelja. Dva drvena elementa koja ne dopuštaju kući da se „razleti“ evociraju dojam što nas vraća na misao o kući kao skloništu, minimalno zaštićenom od vanjskih utjecaja. Umnažanjem presjeka stvara se iluzija da kući nema kraja; pred nama se rastvara dom koji ne umanjuje svojeg stanara.

Prostorno, taktilno i ambijentalno bogatstvo ove male kuće stoji nasuprot svim tržišnim postulatima stanogradnje, kao podsjetnik da se kvaliteta arhitekture stanovanja ne iskazuje brojkom izgrađenih kvadrata ili utrošenih sredstava te da može i treba (ponovno) biti dostupna svima.

(autorica obrazloženja: Ana Boljar)

NAGRADA BERNARDO BERNARDI za najuspješnije ostvarenje na području oblikovanja i unutrašnjeg uređenja za 2023. godinu:

Vinogradarska zbirka Pitve / autorica: VANJA ILIĆ

Vinogradarska zbirka muzeja općine Jelsa u hvarskom selu Pitve ušla je u zgradu nekadašnje škole podignute početkom 20. stoljeća, dimenzionirane po mjeri malog mjesta u unutrašnjosti otoka. Prenamijenjena za muzejsku funkciju, a zatim 2012. godine oštećena u požaru, kuća je nakon obnove trebala preuzeti višestruku ulogu: stalnog postava zbirke, izložbenog prostora, prostora za prezentaciju vina i enološku edukaciju te društvenog prostora za lokalnu zajednicu, a sve to u sklopu strogo postavljenih konzervatorskih zahtjeva.

Tako slojevit program mogao se bez napora pretočiti u kuću samo projektom koji podržava varijabilnost prostora u vremenu njegovim izmjeničnim kodiranjem i dekodiranjem. Stalni izložbeni postav i popratne namjene organiziraju se unutar postojećeg volumena putem unesenoga posve suvremenog i neovisnog prostornog elementa u obzirnom dijalogu sa zatečenom ovojnicom, koju dodiruje tek na mjestu gdje je to potrebno da je dodatno učvrsti.

Reinterpretativna dimenzija interijera gradi se u odnosu konstanti i mijena. Izložbeni element na katu i galeriji tvori niše za izlaganje s uporabnim artefaktima i isječcima zemlje čija se ljepota ističe u gotovo apstrahiranim, pomno kontroliranim kompozicijama, dok su opisi i objašnjenja smješteni izvan niša, u slobodnom prostoru koji teče između sekvenci režiranoga muzejskog postava i otkriva raskošne vizure prema agrarnom pejzažu. Dvorana u prizemlju, pak, zahvaljujući sustavu preklopnih panela, ostvaruje stupnjevan odnos s okolišem – od potpune zatvorenosti do integracije.

Tu je ekspresija interijera postignuta ukazivanjem na ljepotu korisnoga i „običnoga” projektiranjem polivalentne „mašine za procesuiranje” programa, lišene svake suvišnosti, koja oplemenjuje mjesto i lokalnu zajednicu, koliko i razmišljanja o suvremenom interijeru.

(autorica obrazloženja: Ana Šverko)

NAGRADA NEVEN ŠEGVIĆ za publicistički, kritički, znanstveno‐istraživački i teorijski rad na području arhitekture za 2023. godinu:

Knjiga „Arhitekt Milovan Kovačević – pobornik internacionalnog modernizma“ / Autorica: DUBRAVKA KISIĆ

Monografija posvećena arhitektu Milovanu Kovačeviću (1905. – 1946.) mnogo je više od višegodišnjeg istraživanja opusa arhitekta čiji je osobni fond pohranjen u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU, nego je, kako piše jedna od recenzentica knjige, dr. sc. Snješka Knežević: „…osobita vrijednost rukopisa što autorica podjednaku važnost pridaje prikazu konteksta u kojem se Kovačević javlja, školuje, formira i stječe svoj identitet – ljudski i etički, profesionalni i svjetonazorski…“

I zaista, nemoguće je razumjeti opus ovog arhitekta, djelatnog u razdoblju u kojemu se spektar arhitektonskog modernizma koncentrira u internacionalni stil vođen funkcionalističkom etikom i estetikom, izdvojeno od njegova obrazovanja, antifašističkog djelovanja i borbe za integraciju arhitektonskih načela u koja je vjerovao u novi, socijalistički društveni poredak, na iznimno teškom životnom putu.

Naslovi i podnaslovi tematskih poglavlja jasno ukazuju na sistematizaciju rezultata istraživanja u prisnom odnosu slike i riječi: Povijest jedne borbe – Biografija / Koprivnica 1905. – Zagreb 1946.; Modernitet u pluralu / Formativno razdoblje 1921. – 1929.; Utjecaj ništa ne stvara – on budi / Profiliranje arhitektonskog opusa 1930. – 1940.; Život po mjeri ratnog vremena / Zagreb – Oslobođeni teritorij – Zagreb: 1941. – 1946.

Kovačević pripada generaciji arhitekata o kojoj i dalje znamo premalo. O povijesti hrvatske arhitekture općenito nije moguće govoriti bez izvlačenja znanstvenih biografija njezinih protagonista izvan šturih pasusa ili pak iz potpunog zaborava, zbog čega vrijednost ove knjige nadilazi značaj monografske obrade jednog arhitekta. Doprinos je to portretu epohe i historiografiji discipline koja čini temelj za razumijevanje suvremene arhitekture i odnos prema baštinjenom prostoru.

(autorica obrazloženja: Ana Šverko)

NAGRADA VIKTOR KOVAČIĆ za životno djelo za 2023. godinu:

Dobitnik: ĐURKO MIRKOVIĆ

Arhitektura Đure Mirkovića obilježena je istraživanjem odnosa graditeljske tehnologije i arhitektonskog oblikovanja, a promišljanje društvene uloge arhitekture u okvirima pažljivog planiranja prostora te sustavne proizvodnje i predaje znanja najsnažniji je trag ostavilo u razvoju zgrada kolektivnog stanovanja i društvenog standarda projektiranih i izvedenih u montažnim sustavima panelne prefabrikacije i kliznih, velikoformatnih i prostornih oplata.

Đuro Mirković rođen je 1937. u Splitu, diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu 1959., bio je projektant i voditelj u projektnim biroima Jugomonta (1959. – 1969.) i Industrogradnje (1969. – 1982.), a od 1982. i stalni profesor na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, gdje je honorarno predavao još od 1966. godine. Doktorirao je 1981. temom „Tehnološki uvjeti arhitektonskom projektiranju“. Autor je, između ostaloga, stambenih tornjeva u Utrini (1970., 1974.) i Travnom (s N. Postružnik, 1975.), stambeno-poslovnog „Bloka 6“ poznatijeg kao „Mamutica“ (s N. Postružnik, 1976.) i stambeno-poslovnog „Blok 2“ u Središću (1979.), stambeno-poslovnih „Blokova B1 u B1“ u Voltinom naselju (s H. Paljan i T. Petrinjakom, 1976.), stambenih osmerokatnica u Karlovcu (s T. Petrinjakom, 1978.), stambenog tornja s vodospremom u Velikoj Gorici (1974.). Od zgrada društvenog standarda ističu se aneks bolnice za reumatske bolesti u Stubičkim Toplicama (s J. Gornik, 1973.) i Dom umirovljenika u Sopotu (s T. Petrinjakom, 1976.), za koji mu je dodijeljena Nagrada „Viktor Kovačić“.

Njegovi projekti su, baš kao i tehnologije s kojima je radio, sistemski umreženi u društvene, političke, gospodarske i strukovne tokove svoga vremena, pa danas djeluju jednako udaljeno od suvremene proizvodnje kao i društvo u kojem su nastali. Međutim, njegovo je djelo vrijedan repozitorij znanja koje bi moglo ponuditi mnogo uvjerljivije odgovore na stambene i okolišne krize današnjice od onih s kojima trenutačno raspolažemo.

default

Događanja

Premium materijali i inovativna tehnologija za koje biste trebali znati ako uređujete interijer

Dizajnerica interijera Iris Pinjuh na druženju s novinarima u showroomu Iverpan – Izlog ideja pokazala je na izvedenim projektima kako Iverpanove premium materijale implementirati u prostore

U vlastitom izložbenom prostoru Iverpan – Izlog ideja na adresi Draškovićeva 54 Iverpan je okupljenim medijima predstavio premium materijale za uređenje interijera. Tom prigodnom dizajnerica interijera Iris Pinjuh, ujedno osnivačica i voditeljica tvrtke Iris Design Studio, uzvanicima je u sklopu edukativne radionice na konkretnim primjerima iz struke pokazala kako pojedine materijale implementirati u prostor te kojim praktičnim rješenjima doskočiti.

Na početku druženja s medijima, direktor Iverpana, Mladen Jambrović prisutnima je skrenuo pažnju na sam showroom Iverpan – Izlog ideja koji je sada već sinonim za mjesto inspiracije u Zagrebu koje je ispunjeno materijalima koji pružaju jedinstvena osjetilna iskustva te istodobno odgovaraju sve većim očekivanjima kad je riječ o održivosti. Iverpan – Izlog ideja je atraktivno uređen prostor s ponudom koja se ekskluzivno može pronaći samo u ponudi Iverpana.

Sve čari mirisnih organoida

Jedan glavnih aduta Iverpana kada govorimo o materijalima svakako su organoidi, koji su izazvali veliki interes. Riječ je o površinama izrađenim od prirodnih materijala, biljaka s livada Tirola u Austriji, francuske Provanse i raznih prirodnih sirovina koje, osim što izgledaju atraktivno, prostor oplemenjuju i mirisom. Organoidi svojom prisutnosti u prostorima mogu širiti miris ružinih latica, planinske livade, lavande, ali i kave.

No, miris kave u Iverpan – Izlogu ideja dodatno se širio jer su okupljeni mediji imali priliku kušati kavu pripremljenu u premium De’Longhi Rivelia aparatu koji se ističe i svojom estetikom, radi čega ga je vrlo lako uklopiti u suvremene prostore.

Ručno rađene keramičke pločice koje je oslikala i hrvatska umjetnica

Nezaobilazna tema radionice bile su i vrlo trendi kvarcne i porculanske ploče, koje osim što izgledaju elegantno, iznimno su otporne i vrlo zahvalne za korištenje. Novinarima se posebno dopalo pluto koje je danas sve traženiji materijal u prostorima, a privukle su ih i ručno oslikane i rađene keramičke pločice portugalskog brenda Viúva Lamego čiju je jednu seriju oslikala i hrvatska umjetnica Klasja Habjan.

Tema koja je posebno zaintrigirala jest i kako danas zvučno izolirati prostore, gdje su iz Iverpana skrenuli pažnju na akustične i dekorativne panele brenda Zintra koji dolaze u svim mogućim formatima koje možete zamisliti, bilo da buku želite ublažiti u privatnim ili javnim prostorima. 

Nevidljiva indukcijska ploča o kojoj se ne prestaje govoriti

Iako je većina prisutnih bila upoznata s Invisacook – nevidljivom indukcijskom pločom, sada je bila prilika i za testirati ju te upoznati sve njezine prednosti. Naime, indukcijski uređaj je u ovom slučaju smješten ispod radne ploče, dok se kuhanje događa izravno na radnoj ploči. U slučaju Invisacooka potrebno je postaviti porculansku radnu ploču jer je porculan, naime, najfinija vrsta keramike dobiven pečenjem na visokoj temperaturi od 1250 C° do 1350 C°. Ono što se novinarima posebno dopalo jest što se na spomenutu površinu može odložiti vrući lonac ili tava bez podmetača i to bez straha od oštećenja.

A kako sve spomenuto implementirati u prostore, dizajnerica interijera Iris Pinjuh pokazala je na nekoliko izvedenih primjera kao što su obiteljska kuća, beauty salon i manji obiteljski stan s posebnim fokusom na kuhinje, blagovaonice te coffee i bar kutke.

Sveprisutnost zaobljenih linija u interijerima

U svojoj prezentaciji naglasila je između ostalog kako je funkcionalnost prostora danas najvažnija stavka kada govorimo o uređenju prostora i nešto čime bi se svi trebali voditi. Skrenula je pažnju i na sveprisutni trend zaobljenih linija, kao svojevrsni comeback integriranju prirodnih, ekoloških materijala i elemenata  u prostore, kojima se upravo Iverpan u svojoj ponudi može pohvaliti.  

Također, iz Iverpana su na kraju druženja podsjetili i na svoj široki asortiman proizvoda koji uključuje i veliku ponudu laminatnih podova, kuhinjskih radnih ploča, zelenih zidova, raskošan izbor dekora pločastih materijala za izradu namještaja, ali i dodatke za kuhinju poput sudopera, slavina, vješalica, ručkica itd.

Nastavite čitati

Događanja

Novo i najraskošnije do sada izdanje magazina „Kreativni dom“ već je dostupno u svim Lesnina XXXL trgovinama

Ohrabrite se i svome domu dajte potpuno novu dimenziju.

Bliži se kraj još jedne godine, a upravo je ovo vrijeme najbolje za donošenje novogodišnjih odluka. Neka se na tom popisu pronađe i uređenje prostora u kojem provodite najviše vremena.

U svim Lesnina XXXL poslovnicama i online dostupno je novo izdanje magazina Kreativni dom koje donosi niz ideja i inspiracija s prijedlozima za uređenje životnog prostora i savjeta kako najdraže prostore učiniti još ugodnijima, a predstavlja i najnovije trendove.

Nova era uređenja

Jeste li znali da je smeđa nova siva? Boje, uzorci i materijali inspirirani prirodom dominirat će u narednom periodu u unutarnjem uređenju, a u magazinu možete vidjeti kako ih vješto kombinirati s ostatkom interijera.

Što je s detaljima? Nezaobilazni će biti predmeti s različitim teksturama koji unose dinamiku i toplinu u prostoriju čineći je ugodnijom. Miješanjem različitih materijala, poput zgužvanog baršuna, mekanog umjetnog krzna, umjetne kože, tvida i buklea prostor dobiva potpuno novu dimenziju.

Kako izazvati emocije detaljima, postići jedinstvenost i eleganciju? Kreativni dom će vas ohrabriti na korištenje intenzivnih nijansi koje dizajn podižu na novu razinu.
Na više od 100 stranica Kreativni dom donosi pregršt ideja, savjeta, inspiracija i shopping prijedloga uz zanimljive članke. Potražite ga u svim Lesnina XXXL poslovnicama i online, a moguće ga je pronaći i na kioscima uz novi broj časopisa Gloria.

Kreirajmo dom zajedno!

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice