Gradnja
Slavonski Brod ima autobusni kolodvor koji poziva na dolaske
Mjesto na kojem se osjećate ugodno
Slavonski Brod je nedavno dobio novi autobusni kolodvor. Možda to jesu mjesta s kojih puno ljudi odlazi, ali kad vidite kako izgleda, poželjet ćete se na njega ponovno vratiti.
Nije da Brođani nisu imali autobusni kolodvor. Međutim, većina zgrade je prije tridesetak godina prodana privatnim poduzetnicima, pa je obnova bila nemoguća. Tražila se i nova lokacija, ali je analizom zaključeno da je stara najbolja. Projektni zadatak je bio u nju uklopiti novi kolodvor.
‘Krenuli smo od drveća. Drveće je streha, drveće je neki vid skloništa. I onda dodajemo strehu, dodajemo jedno lagano avionsko krilo, i pokušavamo napraviti tu kombinaciju prirodnog i artificijelnog’, ispričao je dipl.ing. arhitekture Vedran Pedišić, koautor projekta.
Nadstrešnica treba imati dobre temelje
‘Elementom zida odvajamo ovaj promet s avenije od prometa na samom autobusnom kolodvoru, a elementom platforme, dižemo promatrača, odnosno korisnika kolodvora, na viši nivo, nego što je to sam nivo kolnika autobusa, s jedne strane, a s druge strane, koristimo tu istu platformu kao rubni element klupe na kojem ti isti putnici čekaju autobus dok stigne’, dodaje.
Raspon lebdećeg krova je 15 metara, zbog čega je dubina do koje idu stupovi koji je nose ista tolika. Bio je to veliki izazov za izvođače radova, ali i za proizvođače korištenih materijala. Krov je obložen aquapanelima tvrtke Knauf.
‘Projektirana je u odnosu na nosivost posebna aluminijska konstrukcija i ploče su slagane u određenom rasteru, odnosno u formama gdje se treba zadovoljiti i radna reška nakon svakih određenih broja metara, obzirom na čeličnu konstrukciju koja, naravno, u slijedu grijanja i promjena temperature radi. To je bio jedan od jako važnih zadataka’, pojasnio je Damir MIškulin, komercijalno-tehnički savjetnik u KNAUFU-u.
Podloga otporna na sve uvjete
‘Kad se obloga stavlja, da bude izdržljiva, odlučili smo se na aquapanel. Aquapanel je ploča na cementnoj bazi koja je otporna na vlagu i na promjene vremena i na sve vremenske uvjete, jednako se jednostavno montira’, pojasnio je.
Nakon savladanog izazova, trebalo je misliti i na estetiku. Boja nadstrešnice trebala se uskladiti s betonskom platformom na podu. Rješenje za to imao je Caparol.
‘Određene je top lazura NGQ, Nano Glitter Quartz tehnologija, to je tehnologija koja zapravo nama je objedinjena i za nekakve fasadne boje i za druge materijale, gdje zapravo postižemo samočisteću fasadu, otpornu na vanjske utjecaje, i naravno, s projektantom zajedno odrađeni su ti detalji i spojevi, naročito okapi. Utjecaj vode je tu zapravo bio ključan, da na neki način ostavimo tu lazuru na mjestu i pod opterećenjem koje je planirano’, kaže dipl. ing. gradenj Tihomir Vujasinović.
‘Bila je tema staviti ovaj Corten, ovaj čelik narančasti koji je u dijalogu s drvećem, u kontekst i odlučili smo se za bijelu boju koja u sebi ima notu prirode. Možemo reći gotovo da podsjeća na beton. Kao što je beton na podu, tako i ova ploha je dijelom namreškana’, nadovezuje se.
Da bi do toga došli, u Caparolu su miješali više različitih uzoraka.
‘Izazovi su tu da ih rješavamo, i nas vesele zapravo takvi projekti, jer mi, osim sa širinom materijala uvijek sa svojim iskustvom koje je iza nas, dajemo svoj doprinos takvim projektima gdje mi uspijevamo realizirati zahtjeve koji su nestandardni i koji na kraju podvlače i daju onaj konačan efekt takvim projektima’, objašnjava nam Verica Mazić, direktorica Caparola.
Pogoni u Kninu i Krapini
Poseban efekt kolodvoru daje i corten čelik koji je ciljano biran zbog lokacije. Naime, Slavonski Brod je poznat upravo po industriji čelika. Korištenje lokalnih materijala za velike projekte vrlo je važno u kontekstu ugljičnog otiska, pa se u Knaufu ponose proizvodnim pogonima u Kninu i Krapini.
‘Zadnjih godinu dvije se upravo pokazalo da je proizvodnja u Hrvatskoj izuzetno bitna i ja bih rekao naša velika prednost zbog logistike, brzine isporuke, isporuke ‘just in time’, i to je u principu naša najveća snaga uz neupitnu kvalitetu i ostale stvari’, dodaje Nebojša Kereš, izvršni direktor KNAUF-a za Hrvatsku i BiH.
Projektiranje autobusnog kolodvora je zahtjevan posao jer, poput zračnih luka, to su mjesta koja stranci prva vide kad dođu u neku zemlju.
‘U ovom slučaju je to taj punkt gdje se svi nalazimo. Mi smo pokušali na neki način ne samo da bude jednostavno, nego da i brinemo malo o okolišu, ovdje se zapravo vidi kako su drveće prolazi kroz krov i na neki način imamo sinergiju, odnosno hibrid između parka, autobusa, čovjeka, i to sve nekako skupa rezultat je ovoga’, kaže Erick Velasco Farrera, dipl. ing. arhitekture, partner u arhitektonskom studiju.
Jednostavnost materijala i arhitekture učinila je novi autobusni kolodvor u Slavonskom Brodu mjestom na kojem se ugodno osjećate. Naravno, estetika nije zasjenila funkcionalnost jer upravo taj zahtjev treba prvi zadovoljiti kad je arhitektura u pitanju.
Gradnja
Klima uređaji uskoro neće smjeti na pročelja zgrada! Doznali smo gdje ih postaviti
Gdje postaviti vanjsku jedinicu klime?
Vijest o tome da će se zabraniti postavljanje klima uređaja na pročelja zgrade sigurno je već stigla i do vas.
Iako je ispred nas vrijeme kada se klime gase do novog ljeta, mnogi razmišljaju i o nabavci novog uređaja u jesen ili na zimu, a jedan od razloga su moguće niže cijene od onih u proljeće i ljeto. No, čini se da će doći do promjena i da ćemo morati dobro promisliti prije nego vanjsku jedinicu postavimo – kako nama odgovara. Gdje postaviti vanjsku jedinicu klime, otkrivamo u razgovoru sa stručnjakom.
Naime, novi bi zakon donio zabranu postavljanja klima uređaja, ali i satelitskih antena na pročelja zgrada koja su svima vidljiva s ulice.
Zašto iz klima uređaja curi voda? Ovo su najčešći razlozi
Vanjska jedinica klime u podrum, na tavan ili balkon?
Ovo sigurno nije dobra vijest, a kazna je prilično visoka. Na sreću, postoje riješenja, a o njima nešto više zna Jozo Kekez, direktor tvrtke Klima Koncept.
“Jasno je da će morati doći do usklađivanja i ključno je tražiti druga rješenja vezano za postavljanje vanjske jedinice klima uređaja. Rekao bih da su to prvenstveno balkoni i lođe, ali vjerujem da radi gubitka komocije koje to rješenje donosi, za mnoge kupce to neće biti opcija.”, pojasnio je Kekez te dodao kako su daljnja rješenja krovišta ili zajedničke prostorije, što opet za sobom povlači nove nedoumice.
“Radi se o tome da klasični klima uređaji mogu istrpjeti i do 10 metara visinske razlike između dvije jedince (vanjske i unutarnje), a 20 metara dužine cjevovoda i ta ograničenja se ne mogu zanemariti. Montažer sigurno neće ići preko toga radi sigurnosti samog uređaja, ali valja znati da u tom slučaju niti kupcu neće više vrijediti jamstveni list. Ako pak govorimo o rješenju kao što su instalacijski šahtovi ili ventilacija, ako se radi o više od 10 metara razlike, moraju se koristiti skuplji uređaji koji trpe i do 50 metara razlike dužine cjevovoda ili 20 metara visinske razlike. Tu dolazimo do skuplje investicije, skuplje montaže koje će moći raditi isključivo ovlašteni serviseri, sve drugo je veliki rizik za krajnjeg korisnika.”, zaključio je sugovornik.
Kako se pravilno postavlja vanjska jedinica klima uređaj?
Osim odabira klima uređaja,vrlo je važno gdje će se postaviti unutarnja i vanjska jedinica. Pravilna ugradnja nije važna samo zbog estetike, već i zato što može utjecati na korištenje energije, pravilno hlađenje i grijanje, ali i zdravlje vaše obitelji, stoji na stranicama Klima Koncepta.
Iz estetskih razloga važno je da jedinice budu što bliže jedna drugoj, kako bi se maksimalno smanjila duljina instalacije između vanjske i unutarnje jedinice. Kraće instalacije su bolje i efikasnost i energetsku učinkovitost.
Vanjska jedinica puše topli zrak i ispred nje treba biti 1 m slobodnog prostora. Ovo je posebno važno za stanove u kojima je vanjsku jedinicu potrebno postaviti na terasu.
Važno je ne samo da je na mjestu gdje mu se može prići u slučaju intervencije, nego da ima najmanje 30 cm prostora iznad gornjeg dijela vanjske jedinice zbog lakšeg servisiranja jer se u suprotnom prilikom popravka vanjska jedinica treba demontirati i skinuti povećava trošak popravka.
Vanjska jedinica mora biti na otvorenom, imati protok zraka i mora se osigurati odvod kondenzata. Plinska i strujna instalacija treba biti estetski prihvatljiva, crijevo za odvod kondenzata treba izvući van kako bi voda mogla nesmetano otjecati. Za efikasnije grijanje bolje je da je vanjska jedinica u toplijem, a za efikasnije hlađenje bolje je da je vanjska jedinica na hladnijem mjestu/poziciji.
Kada i kako očistiti klima uređaj? Pratite ove jednostavne korake
Vanjska jedinica se po potrebi može postaviti na tlo, ali s odstojnicima od cca 10cm kako bi se omogućilo otjecanje vode iz klima uređaja.
Razmak između unutarnje i vanjske jedinice mono-split klima uređaja treba biti što manji (maksimalno do 20 metara), posebno kod inverterskih klima uređaja, zbog mogućih gubitaka i opterećenja jedinice.
Gradnja
Hoće li novi prijedlog zakona o porezu na nekretnine utjecati i na njihove cijene? Evo što kaže stručnjak
Novi prijedlog zakona o uvođenju poreza na prazne stambene nekretnine pokrenuo je rasprave o mogućem utjecaju na tržište
Nakon što je Vlada Republike Hrvatske najavila donošenje prijedloga zakona o porezu na nekretnine, pitali smo stručnjake hoće li porez utjecati na cijene nekretnina.
Novi prijedlog zakona o uvođenju poreza na prazne stambene nekretnine pokrenuo je rasprave o mogućem utjecaju na tržište. Ključni je cilj ove inicijative povećati dostupnost stanova, no stručnjaci u tom pogledu ne očekuju veće promjene.
“Ono što je zadnji zakonski prijedlog, da se plaća na prazne stambene nekretnine a definicija toga je nekretnina koju ne koristite za vlastito stanovanje vas i članova obitelji, i koje nisu u dugoročnom najmu, odnosno moraju biti 10 mjeseci u godini iznajmljeni.
Ali u osnovi znači ako je stan u funkciji, ne iznajmljujte ga dugoročno ili ne živite u njemu trebali biste za njega plaćati porez.”, govori Boro Vujović, dopredsjenik udruženja poslovanja nekretninama pri HGK.
Kakav će to imati utjecaj na tržište nekretnina?
Vujević navodi kako još uvijek nemaju točne iznose i teško je pričati o opterećenju, ali vjeruje da će dio stanova zbog toga doći i u ponudu za najam i za prodaju, te ne misli da će imati neki drastičan utjecaj na tržište i da će dovesti do nekih baš tektonskih poremećaja.
Iako bi veća ponuda stanova građanima trebala olakšati pronalazak i kupnju nekretnine, problem povoljnog stanovanja ne može se riješiti samo porezima.
“Ako bude veća ponuda to može imati utjecaja da se dođe do stana, ali krenimo od činjenice da u većini zapadno-europskih zemalja, odnosno zemalja Europske unije imamo porez na nekretnine i svugdje imamo problem priuštivog stanovanja i skupih nekretnina. Nisam siguran da ćemo mi tim porezom riješiti taj problem, mislim da se to ipak rješava s nekim radnim mjestima, većim plaćama i nekim drugim mjerama i stambenom politikom koje ministarstvo graditeljstva najavljuje i koje nadam se da će zaživjeti. Ali mislim da sami porezi neće imati tako veliki utjecaj na priuštivo stanovanje.“, ističe.
Oporezivanje po metru kvadratnom na prvi pogled djeluje kao logično rješenje, no, stručnjaci smatraju da nije najpravednije.
“Jedini, rekao bih porez koji bi bio na neki način pravedan, je porez po vrijednosti. S obzirom da nemamo sređene ni zemljišne knjige ni katastar ni evidenciju, niti imamo procjenu u ovom trenutku je odluka da se ide po metru kvadratnom. Ja vjerujem da će lokalna samouprava tu određivati po nekim zonama, regijama pa nekim svojim parametrima, ali još uvijek nemamo informacije kako i koliko će onda ti iznosi biti.
Je li to pravedno, pa baš i nije zato što možete imati novu kuću s bazenom, kraj nje neku trošnu kućicu staru, ne znam, stotinjak godina i one će u ovom trenutku plaćati jednak iznos poreza na nekretnine. Ako pričamo o cjelokupnoj poreznoj reformi, o tome da ćemo rasteretiti rad, a opteretiti imovinu, onda je u to u svakom slučaju korak naprijed.”, pojašnjava Vujević.
Vlada planira uvesti i neke olakšice, a povrat dijela poreza na promet nekretnina i PDV-a uistinu bi se mogao pozitivno odraziti na prodaju stanova.
“I ono što je Vlada sad najavila, s tim da je jako važno da nemamo sve parametre, ne znamo sve detalje, ono što su najavili da će vraćati tri posto poreza na promet nekretnina i da će vraćati pola PDV-a kad kupite novogradnju. Opet, ne znamo tko će biti u toj kategoriji, ali to je mjera koju apsolutno podržavamo zato što će tim kategorijama koje uđu, nekretnine biti ako ništa drugo 10% jeftinije, odnosno dobit će povrat 10% cijene koji mogu iskoristiti da opremanje nekretnine, za u konačnici vraćanje možda neke pozajmice koju su uzeli kao kaparu.”, zaključuje.
Planirane bi olakšice mogle dobro utjecati na smanjenje ukupnih troškova kupnje, a nadu posebno daju onima koji žele kupiti novogradnju. Ipak, kako će ove reforme zbilja utjecati na pristupačnost stanovanja, sa sigurnošću ćemo znati tek nakon implementacije.