Interijeri
Zeleni dizajn
Većina nije još u potpunosti shvatila ni ulogu dizajna kao nečeg što izmišlja i oblikuje proizvod, unoseći više ili manje inovativnosti u cijelu priču, a već odnekud dolaze podgrupacije i opisi “vrsta” dizajna.
Pojam koji dizajnu daje epitet „zelenog“ zadnjih je godina stalno prisutna tema. Točnije, nazivamo ga dizajn za očuvanje okoliša, dizajn za eko-učinkovitost ili održivi produkt dizajn. Pitanje je jesu li njegovi ambiciozni ciljevi u skladu sa stvarnošću kapitalističkog društva, ali razlog eko-koncepcije dolazi iz dobro poznatog scenarija u kojem pretjerana proizvodnja, efekt staklenika, globalno zatopljenje i onečišćenje planeta dovode do osiromašenja prirodnih resursa, pa je eko-dizajn razuman poziv na odgovornu potrošnju.
Šta sve podrazumjeva zeleni dizajn
Zeleni dizajn podrazumijeva realizaciju proizvoda koji su u suglasju s očuvanjem okoline te poštuju niz ciljeva kao što su: produžetak trajanja proizvoda, smanjenje količne opasnih tvari koje onečišćuju okolinu i smanjenje utroška materijala i energije. Govorimo li o prestanku korištenja, tj. o rastavljanju i mogućnostima recikliranja, ponovno dolazimo do zahtjeva: minimalizirati broj dijelova i različtih materijala te izabrati materijale koji se mogu jednostavno reciklirati.
Govoreći o smanjenju utroška materijala eko-dizajner mora znati svesti škart u proizvodnji na minimum. Tako se na primjer javljaju nove linije namještaja sa svim nepravilnostima drva gdje je škart sveden gotovo na nulu, a dizajn time što je ekološki osviješten, dobiva na šarmu. Sve u svemu, eko-dizajn noviji je i kompleksniji pojam koji sadrži nešto više od same estetike i funkcionalnosti proizvoda. Brine o funkcionalnosti i estetici prirodnog i budućnosti.
Zbog pažnje koja se pridaje uvjetima rada eko-proizvod je u konačnici 10 do 20 posto skuplji. No jednostavnom matematikom, promišljanjem i iskrenim priznanjem činjenica, dolazimo do zaključka da taj namještaj štedi naš novac i prirodu. Cijeli razvijeni svijet to je uvidio.
Primjeri zelenog dizajna
Proizvodi i projekti koji su se istaknuli upravo tom koncepcijom pridonijeli su širenju i popularnosti zelenog dizajna. Projekt koji je počeo od jednog proizvoda davne 1993. godine danas broji više tisuća ponosnih vlasnika tog sad već kultnog proizvoda. Naziv tog projekta je Freitag i proslavili su se recikliranim torbama. Oni su primjer genijalne ideje koja je uz malo ulaganja izrasla u uspješnu tvrtku koja u svom konceptu vodi računa o ekologiji, održivom razvoju a pritom ima prepoznatljiv ekskluzivan imidž.
Sve je počelo kada su braća Freitag kupila staru kamionsku ceradu i preko nje iscrtali nacrt prve Freitag torbe. Reciklirani materijal kao slučajni dio otiska neke stare cerade pokazao se kao odlična ideja. Bio je izdržljiv, ekološki prihvatljiv i samim time ispred svog vremena, a dovoljno je izražavao stil i osobnost pojedinca. Naime, na svijetu ne postoje dva identična proizvoda upravo zbog recikliranih materijala. Slučajni otisak uvijek je drugačiji i reciklirani su materijali različito “potrošeni”. Posao se proširio i na druge proizvode poput novčanika, malih torbica, ruksaka, košuljica za mobitele i sličih stvarčica.
Još jedno dobro poznato ime u svijetu dizajna je Droog – nizozemska platforma koja je spojila konceptualni dizajn u prepoznatljiv proizvod. Droog (nizozemski “suh”) vrlo je brzo postao jedna od najutjecajnijih dizajnerskih grupa u svijetu koja je postavila Nizozemsku na svjetski dizajnerski vrh dizajnirajući s kritičkim pristupom prema potrošačkom društvu, suprotno trendu visokoestetiziranih dizajnerskih predmeta. U nedostatku industrije potiču samoinicirane dizajnerske projekte. Upravo su im takvi projekti, kao i zanimljiv koncept reciklaže i dizajnerskog ready madea, osigurali visoko mjesto u dizajnerskim visinama.
Dizajn se zeleni i u Brazilu gdje su braća Campana još prije petnaestak godina počeli kreirati svoje prve radove uglavnom od sekundarnih sirovina (kartona, užeta, ostataka tkanine, žice, plastičnih boca). Dizajniraju iz rabljenih, odbačnih i jeftinih svakodnevnih materijala i industrijskog otpada, kartona, konopa, komadića drveta, plastičnih cijevi ili aluminijske žice koje na neočekivan način uz pomoć moderne tehnologije pretvaraju u nešto bogato i unikatno. Danas su njihovi radovi izloženi u svjetskim muzejima moderne umjetnosti, ali su poželjni i u interijerima diljem svijeta.
Podrška slavnih
Čak su i celebrityji, poput Georgea Clooneyja ili Bona iz grupe U2, odigrali ulogu pozitivaca u podizanju svijesti o ekološkim problemima. Iako, i dalje se ne može ignorirati nesrazmjer rasta svijesti o tim problemima i odgovora industrije. Osim navedenih dizajnera postoje iznimke koje su odavno primjer cijeloj industriji. Toyota Prius pionir je hibridnih automobila o kojima smo prije nekoliko godina mogli samo čitati, a sad su barem mali dio svakodnevnice modernog društva. Stella McCartney je recimo, organski proizvedenom linijom kozmetike uvela pojam eko-aktivizma u ženski svijet glamura i luksuza.
U svijetu produkt dizajna, eko-koncepcija sve je češće baza projekta. Od dizajnera se očekuje visok stupanj ekološke osviještenosti i brige za budućnost ili dugim riječma – zeleni dizajn.
Tekst: Marita Bonačić
Interijeri
Kako odabrati boju za zidove? Birajte one koje na vas djeluju inspirativno
Prvo trebamo znati što želimo postići, kakvu atmosferu i da su pravila tu da ih kršimo
Ulaskom u interijer, boja zidova definitivno nije prva stvar koju primjećujemo, a upravo boje pridonose stvaranju atmosfere. Iako postoje pravila koje boje idu u koju veličinu prostorije, Iva Pavičić nam je pokazala da su pravila tu da bi ih kršili.
Uz široku paletu dostupnih boja za zidove, ponekad je teško odabrati onu pravu. Dizajnerica Iva Pavičić savjetuje da prvo trebamo znati što želimo postići, kakvu atmosferu i da su pravila tu da ih kršimo.
“Svi vidimo malo drugačije boje, ali onaj doživljaj koji nama boja koja nas okružuje čini, je drugačija od jedne do druge osobe. Neki malo tendiraju ipak na toplije tonove, bež, krem, žućkasto, dok se drugi puno bolje osjećaju u paleti prema sivim ili recimo plavim tonovima.”, otkriva Iva Pavičić, dizajnerica interijera.
Kršite pravila, nemojte se bojati nespojivog
Boju odaberite prema vlastitim osjećajima – birajte one koje na vas djeluju inspirativno i nemojte se bojati spojiti nespojivo.
“Možda ono što je ljudi češće izbjegavaju je kombinacija crvene i roze boje, ali opet upravo taj spoj može vibrirati na specifičan način. Kombinacija koja nije tako česta u interijerima, upraco radi posebnosti nekako ima “jači”karakter.”, dodaje.
Iva u svojim projektima rijetko koristi čistu bijelu boju, jer ona često ne ističe dovoljno karakter prostorije.
“Ima puno nijansi bijele boje i svaka govori nešto svoje. Na tržištu ima dosta proizvođača različitih tipova boje. Ustvari mi je želja imati ogromne formate od svake bijele boje, tri puta tri metra, da ih mogu gledati, da ih mogu donijeti u prostor… Jer naravno u svakom prostoru nijansa drugačije djeluje. Jako je važna orijentacija sobe, odnosno prozora; ovisi naravno jesmo na mediteranu ili smo negdje u planinama ili na kontinentu. Tu je tip svjetlosti drugačiji, tako da sve ima utjecaja. “, ističe.
Manji prostori vole svijetle boje
Sobe u stanu mogu biti različitih nijansi pa čak i boja, sve dok kolorit iz kompatibilnih paleta teče kroz interijer. Neka su opća pravila da sobe koje imaju manje dnevnog svjetla više vole svijetle tonove i toplije nijanse, no i to često ovisi o karakteru prostorije.
“Znam što čini u manjem prostoru svjetla boja i naravno ako je ideja da prostor djeluje veći, uzimaju se svijetli tonovi. Ali nije samo stvar niti boje na zidu, važnost je čitavog kolorita, svih elemenata koji su prisutni u jednom interijeru. Oni čine cjelinu i taj osjećaj boje. Recimo, možemo imati manju prostoriju u kojoj su malo tonirani zidovi, ali ako idemo na svjetliji namještaj, svjetliji pod, svjetlije zavjese i takve nekakve elemente, opet će se dobiti taj dojam bjeline i svjetline, ne.”, otkriva dizajnerica.
Brine li vas usklađivanje podne obloge i boje zidova, tu je jedino bitno da se boje međusobno ne pobijaju. Mogu biti istog tona ili potpuni kontrast.
“Neki put čak naprotiv, kad su mi tamni podovi i želim postići jednu jako prigušenu, sfumato atmosferu u prostoru, ići ću i u tamne zidove, time se super jedno drugo podržava. Isto tako ako je recimo svijetli pod u prostoru, a želi se postići baš da dojam prozračnosti i otvorenosti, mogu ići uz to svijetli tonovi. Ako je taman pod i uvijek je samo svijetli zid, ne možemo onda postići taj potpuni element svjetline koji nam treba i koji želimo.”, dodaje sugovornica.
Za spavaće sobe, najčešće se biraju nježnije nijanse, odnosno mirniji kolorit. Sugovornica navodi kako veliki utjecaj na odabir ima i osoba koja u toj sobi spava jer neki ljudi baš trebaju otvorene tonove iako možda pravilo nalaže da se ne uzimaju otvoreni tonovi za spavaću sobu. Ipak, svi smo različiti i nekima stvarno treba, vjerojatno i prije spavanja i kad se probude, da ugledaju oko sebe kolorit koji njih ispunjava. Tu se može odstupiti od generalnog pravila prema tome da se boja, koju izaberemo za spavaću sobu, prilagodi baš osobi koja će u njoj boravit.
Kupaonica postaje sve važnije mjesto
Ako iz spavaonice idemo ravno u kupaonicu, tada je jasno da i ona mora dobiti svoj skladni kolorit.
“Kupaonica je isto važna i drago mi je da ustvari kupaonicu sve više ljudi ne doživljavaju samo kao neki jednostavan prostor nego se i unutar njega koriste koloriti te različite kombinacije keramike. Nije više nužno da na podu i na zidu, od poda do stropa, sve bude isto. Iako i to može izgledati jako lijepo, ni jedno pravilo ustvari ne postoji iz kojeg se ne može napravit lijepi interijer.”, ističe sugovornica.
Trebate li malo poticaja za hrabri odabir boja zidova, Iva ima odličan savjet.
“Mislim da se prilikom uređenja interijera, bilo privatnog ili poslovnog, ipak treba biti hrabar. Na kraju, nije to tako strašno velika investicija. Ako vam se ne sviđa ton kojim ste obojili zid, vi ga “prefarbajte” u drugi.”, zaključila je.
Arhitektura
5 inspirativnih Instagram profila za ljubitelje arhitekture
Ovi Instagram profilu natjerat će vas da se zaljubite u arhitekturu – ako već niste!
U današnjem dinamičnom svijetu, naši prostori oblikuju naše raspoloženje i iskustva, što čini dizajn prostora koji nas okružuje važnijim nego ikad. Na Instagramu nas očekuje čitav svemir estetskih čuda. Nema sumnje da je ova vizualna platforma idealna za ljubitelje arhitekture i dizajna, s mnoštvom prekrasnih fotografija, skica i rendera koji se svakodnevno objavljuju uz inspirativne ideje.
Postoji gotovo previše fantastičnih profila za nabrojati, ali smo izdvojili 5 profila koje morate pratiti ako ste ikada objavu označili hashtagom #architecture.
Arhitektica Helena Alfirević Arbutina: Priča o inspiraciji, strasti i najljepšoj kući u Hrvatskoj
1. Zaha Hadid Architects
Jedna od, ako ne i najpoznatija arhitektonska tvrtka na svijetu, Zaha Hadid Architects ima preko 1,4 milijuna pratitelja na Instagramu. Njihov profil je zadivljujuća kombinacija fotografija, objava i videoisječaka (uključujući video u kojem Pharrell Williams izražava svoju ljubav prema legendarnoj arhitektici).
2. Architecture huntrer
Profilom @architecture_hunter upravlja brazilska arhitektica i urbanistica Amanda Ferber, a na njemu se objavljuju pažljivo odabrane fotografije neke od najljepših arhitektura svijeta. S više od 3,1 milijuna pratitelja, ovaj profil zaista inspirira i vrijedi ga pratiti, čak i ako vas arhitektura i dizajn zanimaju samo površno.
3. Snøhetta
Ovaj norveški studio bavi se arhitekturom, dizajnom krajolika, produkt dizajnom i grafičkim dizajnom, što njihov Instagram profil čini raznolikim. Na njemu se jednako često prikazuju grafike i proizvodi kao i zgrade i strukture. Studio je poznat po stvaranju dijaloga sa svojih 622 000 pratitelja, označavajući fotografije hashtagom #MySnohetta.
4. Architecture competitions
S više od 200 000 pratitelja, Instagram je idealna vizualna platforma za prikaz nevjerojatnih radova pobjednika i finalista Buildnerovih arhitektonskih natječaja. Objave kombiniraju planove i konceptualne crteže s impresivnim renderima koji zasigurno zaslužuju pokoji dvostruki tap.
5. Architizer
Architizer je još jedan Instagram profil kojeg prate više od 1,6 milijuna ljudi. Fokusira na arhitekturu i dizajn, povezan s poznatom platformom Architizer, koja promovira inovativne arhitektonske projekte i profesionalce. Na ovom profilu naći ćete zapanjujuće slike modernih i inovativnih zgrada diljem svijeta, kao i istaknute projekte koji slave kreativnost i funkcionalnost u arhitekturi.
Kuća Nodi proglašena je najuspješnijim ostvaranjem stambene arhitekture u Hrvatskoj
You must be logged in to post a comment Login