Izbor urednice
Isplati li se kupovati nekretnine uz državne subvencije?
Na proljeće kreće novi krug prijava za APN-ove kredite.
Mjera državnog subvencioniranja stambenih kredita za mlade, poznatija kao APN, traje već šestu godinu za redom. Više od 22 tisuće mladih već je iskoristilo državnu subvenciju za kupovinu prve ili veće nekretnine.

I Jurica Bunjevac planira se prijaviti na natječaj. Dokumentacija je već spremna, a najteže je bilo, kaže, pronaći odgovarajuću nekretninu – stan od 80 četvornih metara.

„Odlučio sam se za toliku veličinu stana iz razloga što je to ipak nekretnina koju ćemo imati narednih 20-30 godina i onda gledam na budućnost. A da li je APN pomoć mladom čovjeku, smatram da zaista je“, kaže nam Jurica.
APN subvencionirani krediti
Subvencija se dodjeljuje za prvih pet godina otplate kredita uz mogućnost produženja od dvije godine koje se odnosi na djecu. Interes je veliki i za novi krug prijava koji kreće u ožujku.

„Pod pretpostavkom da ste stvarno išli u kupovinu, izgradnju svoje nekretnine putem kredita, apsolutno je nešto što se treba iskoristit jer su kamatne stope dva posto pa čak i ispod. I kad na to još dodate subvenciju koju vam država daje kroz pet ili više godina. A pogotovo onima koji imaju djecu ili planiraju imati djecu. Efektivna kamatna stopa je negdje oko jedan i pol posto, a onima s više djece čak može biti efekt kao da su uzeli beskamatni kredit. Dakle apsolutno se isplati ova mjera i ovo subvencioniranje kredita“, ističe kreditni posrednik Vjeko Peretić.
Subvencionira se izgradnja kuća i kupnja zemljišta, ali ipak uz pomoć države najviše se kupuju stanovi.

„Po nekakvim statistikama, prosječna kvadratura koja se traži zapravo je između 60 i 70 kvadrata, što bi zapravo odgovaralo potrebama mlade obitelji“, objašnjava direktorica agencije za promet nekretninama Jelena Kravoščanec Todorović.

direktorica agencije za promet nekretninama
Visina subvencije ovisi o razvijenosti područja
Primjerice, od 30 posto u Zagrebu do 51 posto u Slavoniji. Ukupni iznos subvencije iznosi 100 tisuća eura. „Može se i veći kredit uzeti i naravno i uzima se zbog cijena po kvadratu na tržištu. Istina je da će vam država subvencionirati kao da ste uzeli 100, a onaj preostali dio neće subvencionirati. Međutim, to će biti jedan kredit u kojem ćete imati subvencionirani dio i nesubvencionirani dio i kamatnu stopu oko dva posto što je fantastično,“ objašnjava Peretić.

„U Slavoniji možete kupiti kuću do 100 000 eura, lijepu, obiteljsku. A u Zagrebu ili Splitu situacija je malo drugačija. Tu pričamo o stanovima koji su na manje atraktivnim lokacijama, možda imaju neatraktivan tlocrt ili neku drugu rekla bih nepogodnost koja će onda utjecati na cijenu“, kaže Jelena Kravoščanec Todorović.
APN vrijedi samo za mlade
Državne poticaje za kupnju nekretnine ne mogu dobiti stariji od 45 godina i to vam mora biti prva vlastita nekretnina.

„Ako niste 100-postotni vlasnik nekretnine, to se ne računa kao da posjedujete nekretninu. Dakle ako ste vi i brat 50:50, možete iskoristit ovu mjeru za kupovinu svog stana ili za izgradnju svoje nekretnine. Dakle, jedino u slučaju da ste 100 posto vlasnik nečega, onda tu nekretninu morate pokloniti ili prodati unutar dvije godine“, objašnjava Vjeko Peretić.
Besplatna pomoć kreditnih posrednika
Obzirom da je APN-ov natječaj ponekad i složen proces u smislu prikupljanja potrebnih informacija, ali i dokumentacije, onima koji žele ovakve poticaje od velike pomoći su kreditni posrednici. Njihova je usluga u potpunosti besplatna obzirom da se naplaćuju od strane banaka.

„Mi smo zapravo razvili nišu da pomažemo prilikom tog procesa kao što smo do sad pomagali uvijek u gotovinskim i stambenim kreditima. Ovdje još pomažemo i dodatno u pogledu prikupljanja dokumentacije, provjere nekretnine legalnosti, odnosno sakupljanja svih tih kockica koje su potrebne da se kompletira predmet i da on gotov spreman ode u banku i bude odobren od strane APN-a“, ističe kreditni posrednik Vjeko Peretić.
„Kreditni savjetnik mi je pomogao utoliko da mi je dao sve savjete. Dao mi je sve podatke potrebne za dizanje APN-a i omogućio mi je da ja ne moram ići na previše odlazaka u različite banke nego na jednom mjestu ja apsolutno imam sve dostupno“, kaže nam Jurica Bunjevac s početka priče.
S pripremama za APN treba krenuti na vrijeme
Uoči prijave na natječaj treba odabrati željenu banku, pronaći nekretninu i potpisati predugovor s prodavateljem.

„Moja tri ključna savjeta bi bila da što ranije probate već naći nekretninu u cijeloj priči. Drugi savjet je da zaista probate sa kreditnim savjetnikom da imate sve na jednom mjestu, da se ne izgubite u papirima i treći savjet da se zaista ne bojite probati jer nije teško dobiti“, zaključuje kandidat za APN natječaj Jurica Bunjevac.

Zbog velike potražnje trenutačno tržište nekretnina vrlo je dinamično. Mnogi tek traže dom iz snova uz subvenciju, a utrka samo što nije počela.
Izbor urednice
Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji privlači kupce?
Pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak kupaca!

Prodaja nekretnine može biti izazovan proces, ali pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak ozbiljnih kupaca.
Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji ističe najbolje značajke objekta i privlači prave kupce? U nastavku donosimo ključne savjete stručnjaka za nekretnine.
Cijena kao ključni faktor
Prema podacima Porezne uprave, u prvoj polovici prošle godine zabilježen je blagi pad kupoprodaje nekretnina, dok su istovremeno cijene stanova, osobito u Zagrebu, porasle na prosjek između 2300 i 2600 eura po kvadratnom metru. Planirate li prodaju nekretnine, važno je realno procijeniti cijenu.
“Cijenu nekretnine uvijek pratimo kroz prodane objekte na toj lokaciji, njihov kvadratni metar i starost zgrade. Najbolje je osloniti se na stvarne kupoprodaje koje su se dogodile u blizini,” savjetuje Martina Mataić Škugor, agentica za nekretnine iz Opereta nekretnine.

Kvalitetne fotografije – prva stvar koju kupci primijete
Dobar oglas ne ovisi samo o tekstu, već i o vizualnoj prezentaciji. Kvalitetne fotografije su ključne jer stvaraju prvi dojam i mogu privući veći broj ozbiljnih kupaca.
“Profesionalne fotografije mogu značajno skratiti vrijeme prodaje. Ipak, važno je ne pretjerivati s uljepšavanjem. Ako kupac vidi da stanje uživo ne odgovara slikama, gubi se povjerenje,” objašnjava Mataić Škugor.

Kako napisati oglas za prodaju nekretnine – što istaknuti?
Prilikom izrade oglasa, važno je biti precizan i transparentan. Kupci žele znati osnovne informacije, a nedostatak detalja može ih odvratiti od kontakta.
“U oglasu je ključno naglasiti točnu kvadraturu, stanje dokumentacije (vlasnički list, uporabna dozvola, energetski certifikat) te dostupne sadržaje poput parkirnog mjesta, balkona ili spremišta. Također, korisno je priložiti tlocrt jer kupci često žele unaprijed vidjeti raspored prostorija,” dodaje Mataić Škugor.

Priprema nekretnine prije razgledavanja
Prvi dojam često odlučuje hoće li kupac pokazati ozbiljan interes. Ulaganje u sitne popravke i estetske dorade može značajno podići vrijednost nekretnine.
“Stan mora biti uredan i čist. Uklonite stare i dotrajale stvari, popravite sitne kvarove poput prekidača i kvaka te obratite pažnju na stubište i ulaz. To su prvi elementi koje kupac primjećuje,” savjetuje Mataić Škugor.
Kako pripremiti nekretninu za prodaju: 8 savjeta za privlačenje kupaca
Također, stvaranje ugodne atmosfere tijekom razgledavanja može pomoći kupcima da zamisle sebe u tom prostoru.
“Biljke, blagi mirisi svježe pečenih kolača ili kave mogu stvoriti toplu atmosferu. Također, ako imate kućne ljubimce ili malu djecu, preporuka je da ih u tom trenutku ne bude u stanu kako bi razgledavanje prošlo što ugodnije,” napominje Mataić Škugor.
Društvene mreže kao alat za vidljivost
Iako društvene mreže nisu osnovni alat za prodaju nekretnine, mogu pomoći u povećanju vidljivosti oglasa. No, ključ uspješne prodaje ipak leži u kvalitetno pripremljenoj nekretnini, atraktivnom oglasu i pravilno postavljenoj cijeni.
Izbor urednice
Iz ljubavi prema glini: Kiparstvo, keramika i Onye
Od prvog susreta s glinom do vlastitog brenda!

Branimir Boban (Onye), akademski je kipar, a prvi put se susreo s glinom kada je upisao Školu primijenjene umjetnosti i dizajna (ŠPUD), a taj trenutak potpuno mu je promijenio perspektivu.
„Odmah sam zavolio medij, i zato što mi je bio novitet, a i zato jer je zahtijevao jedan drugi način gledanja na svijet koji me je zapravo najviše intrigirao zbog apsolutno nove perspektive na cijeli svijet oko sebe.“
Iako je u početku razmišljao o arhitekturi i dizajnu, keramika ga je toliko osvojila da se odlučio za taj smjer.
„ŠPUD sam upisao kada sam doznao da takva škola postoji, što mi je bilo nevjerojatno u tom trenutku. Htio sam ići u smjeru arhitekture i dizajna, ali nakon prve godine, upoznavanja s glinom i još nekoliko manjih faktora, odlučio sam upisati odjel keramike.“
Taj odabir pokazao se ispravnim. „Na odjelu keramike sam se snašao bolje nego sam mogao zamisliti, krenuo stvarati i još uvijek nisam stao.“
Prvi susret s keramikom – novi pogled na svijet
Za završni rad spojio je keramiku i kiparstvo, stvarajući rad koji nosi dublje značenje.
„Za završni rad napravio sam svoj prvi spoj keramike i kiparstva – pet glava koje izranjaju iz postamenta natrag u svijet. Svaka glava predstavlja drugu ljudsku osobinu koja fali u svijetu, ali se polako nazire nazad: iskrenost, hrabrost, dobrota, disciplina i razumijevanje.“

Od keramike do kiparstva
Nakon ŠPUD-a, iako je htio je nastaviti s keramikom na fakultetu, opcije su bile ograničene. „Htio sam nastaviti na akademiji na smjeru keramike, ali pošto su opcije bile Linz ili Beograd, a nisam baš imao mogućnosti ići van Zagreba, odlučio sam upisati kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.“
Prve dvije godine bile su prilagodba drugačijem načinu rada.
„Pokušavao sam se prilagoditi kiparskom pristupu koji sam razumio, ali sam imao već istreniran ‘keramičarski’ mozak. Kad sam to shvatio i prihvatio, počeo sam primjenjivati taj način razmišljanja u kiparstvu i tada mi se opet otvorio novi svijet.“
Na kraju druge godine odabrao je mentora – profesora Damira Mataušića.


„Moj jedini logični izbor koji nije mogao biti bolji bio je mentorstvo pod profesorom Damirom Mataušićem. Profesor koji me je naučio puno i od kojeg i dan danas učim iz toga što je govorio tada; jednostavno vrhunski umjetnik, medaljar, mentor i čovjek.“
Izložbe i projekti – svaka priča traži novo rješenje
Branimir Boban je sudjelovao na brojnim projektima, a svaki od njih donio mu je novi izazov.
„Svaki projekt, koliko god različit ili sličan, traži potpuno novi stav prema ‘problemu’ koji je potrebno riješiti. Nikada za isti problem nećete dva puta napraviti istu stvar i naći isto rješenje.“
Posebno mu je značajna suradnja s Nenadom Soviljem za izložbu Genesis u Klovićevim dvorima. „Tamo sam predstavio set porculanskih vaza i šalica.“


Svoj diplomski rad predstavio je na samostalnoj izložbi u galeriji Antun Augustinčić u Klanjcu.
Osim toga, bio je dio MilanoFFF-a, gdje su predstavljali zagrebački fashion brend Tire Calligraphy.
„Na MilanoFFF-u smo predstavili kratku 3D animaciju i bili shortlistani uz svjetske brendove poput Calvina Kleina, Balenciage i Adidasa.“
U Zagrebu je sudjelovao na Festivalu svjetla 2023., gdje je radio na Muzičkom paviljonu na Zrinjevcu.
„To je bio jedan od projekata gdje sam morao naći potpuno novi pristup rješavanju problema. Volim praktična rješenja i volim se naći u problemu koji treba riješiti.“
Pokretanje brenda Onye
Otvaranje obrta bila je velika prekretnica.
„Pokretanje obrta ili brenda bilo je samo pitanje vremena, to jest hrabrosti na jedan način i odluke. Najveći je bio taj strah od nepoznanice i izlaska iz komfora, jer moraš opravdati sam sebe sebi, a s tim i drugima.“
Ime brenda Onye, Branimir Boban kaže, potječe još iz srednjoškolskih dana.
„Ime brenda i logo nastali su na mom samom početku, to jest pri upisu u srednju školu, i opstali su. Jedna zanimljivost koju sam nedavno doznao je ta da ‘onye’ na Igbo jeziku znači ‘osoba’ ili ‘persona’.“
Za one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog brenda, ima jednostavan savjet:
„Obrt nije teško otvoriti i svim kolegama koji imaju svoju ideju, želju i volju definitivno bih predložio da istraže mogućnosti i pokrenu nešto sami. Ipak, svi smo kreatori, a za takvu osobu što je bolje nego kreirati svoj život u svakom aspektu i uživati u svom svijetu.“

Budući projekti
Osim suradnje s umjetničkim rasadnikom Diši na nos, Boban ima još mnogo planova. „Postoje mnogi drugi planovi i suradnje koje su u procesu i pripravnosti.“
Njegov put od prvog susreta s glinom do pokretanja vlastitog brenda dokaz je da upornost i ljubav prema umjetnosti mogu stvoriti jedinstven potpis. A kako kaže – „Svaki novi problem samo je prilika za kreativno rješenje.“
You must be logged in to post a comment Login