Izbor urednice
Savjeti za hranjenje ptica u jesen: Evo čime ih hraniti
Potrebe ptica, poput ljudskih, mijenjaju se s godišnjim dobima

U jesen ptice počinju tražiti dodatne izvore hrane kako bi se pripremile za hladnije mjesece kada prirodni izvori hrane, poput insekata i plodova, postaju oskudniji. Hranilica im pruža prijeko potrebnu energiju za preživljavanje zime.
No to što traže u toplijoj sezoni poput ljeta možda nije ono što žele (ili trebaju) kad dođe jesen. Kako prilagoditi svoju rutinu hranjenja ptica tome? Evo nekoliko savjeta za hranjenje ptica u jesen koji će vaše lokalne ptice održati sretnima, zdravima i privući ih u vaše dvorište tijekom cijele sezone.
1. Odaberite pravo sjeme za sezonu
Tijekom jeseni, ptice ili migriraju ili se pripremaju za to, pa traže hranu koja će ih opskrbiti energijom. Potražite mješavine sjemena bogate hranjivim sastojcima poput crnih uljanih sjemenki suncokreta.
Nemojte štedjeti na kvaliteti: potražite premium mješavine u specijaliziranim trgovinama opreme za divlje ptice, jer one sadrže znatno veći postotak masti, često su ne-GMO, prikladne za ljudsku konzumaciju te bez punila i pesticida, što ih čini optimalnim izvorom hranjivih tvari za ptice. Ove mješavine sjemena pružit će pticama visokokvalitetan izvor energije potrebne za letenje na duge udaljenosti i izdržavanje hladnijeg vremena.
I ne zaboravite na ptice koje se hrane nektarom, poput oriola i kolibrića! I njima će trebati energija, stoga postavite hranilicu za oriole ili kolibriće s domaćim nektarom (bez crvene boje).
7 dobrih razloga zašto ne biste trebali grabljati lišće u jesen
2. Ponudite hranu bogatu mastima i proteinima
Uz premium mješavine sjemena, loj je izvrstan izvor proteina i masti za ptice. Loj se radi s bazom od životinjske masti koja se zatim “obogaćuje” sastojcima poput bobica, insekata i drugih omiljenih ptičjih poslastica. Pruža dugotrajan izvor energije i idealan je za hranjenje ptica tijekom cijele godine, a posebno u jesen i zimu. Većina loja dolazi u obliku pločica, blokova ili kuglica. Posebne hranilice za loj koriste se kako bi ptice imale pristup loju, a vjeverice i drugi glodavci nisu mogli doći do njega.
Druga hrana bogata proteinima koju ptice obožavaju je maslac od kikirikija. Mnogi ljubitelji ptica u dvorištu ga koriste jer ptice uživaju u njemu! Također je dobar za njih, jer sadrži važne hranjive tvari koje ptice trebaju, poput željeza, kalija i kalcija. Međutim, nisu svi maslaci od kikirikija jednaki: birajte prirodnu ili organsku verziju s manje aditiva.

3. Održavajte hranilice punima i omogućite pristup vodi
Mnoge ptice izviđaju pouzdana mjesta gdje se mogu opskrbiti kako se vrijeme hladi. Konzistentno držanje hranilica punima vrlo je važno, jer će ptice zapamtiti hranilice koje su bile prazne i izbjegavati se vraćati ako ih ostavite praznima više od nekoliko dana. Kada stigne zima, preletjet će vaše dvorište u potrazi za hranom negdje drugdje.
Pticama također treba voda u svim sezonama (ne samo u toplima) za piće i kupanje. Vaše će dvorište postati još privlačnije pticama ako dodate izvor vode poput fontane ili ptičje kupke. Svježa, čista voda je nužna, stoga će vodu trebati mijenjati svaka dva dana. Ako je vaše jesensko vrijeme dovoljno hladno, razmislite o prelasku na grijanu ptičju kupku, koja će spriječiti zamrzavanje vode.

4. Pazite na vjeverice
Jesen je vrijeme skupljanja zaliha za vjeverice. Traže svaki sočan zalogaj koji mogu naći – uključujući vašu ptičju hranu. Kako spriječiti vjeverice da dođu do hranilica na siguran, ali učinkovit način? Postoji nekoliko načina. Prvo, možete spriječiti pristup hranilicama koristeći jednu ili više zaštitnih ploča. Zaštitna ploča je pokrov koji možete postaviti iznad ili ispod hranilica kako biste vjeverice i glodavce držali podalje. Zaštitne ploče mogu se koristiti na obje viseće i hranilice postavljene na stupove.
6 iznenađujućih razloga zašto bi svatko trebao posaditi stablo ispred kuće
Hranilice otporne na vjeverice posebno su dizajnirane kako bi osujetile planove ovih kradljivaca hrane. Zabavno je gledati kako vjeverice ponovno i ponovno pokušavaju zaobići mehanizam jedne od ovih hranilica. Možete se satima zabavljati gledajući kako vjeverice (sigurno) lebde u zraku, pokušavajući, ali ne uspijevajući doći do ptičje hrane.
Jeste li osoba koja misli “sve životinje su dobrodošle za mojim stolom”? Ako je tako, možete odabrati treći način kako bi vjeverice ostale podalje od hranilica: odvratite ih vlastitom hranom! Postavite hranilicu za vjeverice daleko od hranilice za ptice i uživajte u promatranju divljih životinja s obje strane.

Izbor urednice
Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji privlači kupce?
Pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak kupaca!

Prodaja nekretnine može biti izazovan proces, ali pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak ozbiljnih kupaca.
Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji ističe najbolje značajke objekta i privlači prave kupce? U nastavku donosimo ključne savjete stručnjaka za nekretnine.
Cijena kao ključni faktor
Prema podacima Porezne uprave, u prvoj polovici prošle godine zabilježen je blagi pad kupoprodaje nekretnina, dok su istovremeno cijene stanova, osobito u Zagrebu, porasle na prosjek između 2300 i 2600 eura po kvadratnom metru. Planirate li prodaju nekretnine, važno je realno procijeniti cijenu.
“Cijenu nekretnine uvijek pratimo kroz prodane objekte na toj lokaciji, njihov kvadratni metar i starost zgrade. Najbolje je osloniti se na stvarne kupoprodaje koje su se dogodile u blizini,” savjetuje Martina Mataić Škugor, agentica za nekretnine iz Opereta nekretnine.

Kvalitetne fotografije – prva stvar koju kupci primijete
Dobar oglas ne ovisi samo o tekstu, već i o vizualnoj prezentaciji. Kvalitetne fotografije su ključne jer stvaraju prvi dojam i mogu privući veći broj ozbiljnih kupaca.
“Profesionalne fotografije mogu značajno skratiti vrijeme prodaje. Ipak, važno je ne pretjerivati s uljepšavanjem. Ako kupac vidi da stanje uživo ne odgovara slikama, gubi se povjerenje,” objašnjava Mataić Škugor.

Kako napisati oglas za prodaju nekretnine – što istaknuti?
Prilikom izrade oglasa, važno je biti precizan i transparentan. Kupci žele znati osnovne informacije, a nedostatak detalja može ih odvratiti od kontakta.
“U oglasu je ključno naglasiti točnu kvadraturu, stanje dokumentacije (vlasnički list, uporabna dozvola, energetski certifikat) te dostupne sadržaje poput parkirnog mjesta, balkona ili spremišta. Također, korisno je priložiti tlocrt jer kupci često žele unaprijed vidjeti raspored prostorija,” dodaje Mataić Škugor.

Priprema nekretnine prije razgledavanja
Prvi dojam često odlučuje hoće li kupac pokazati ozbiljan interes. Ulaganje u sitne popravke i estetske dorade može značajno podići vrijednost nekretnine.
“Stan mora biti uredan i čist. Uklonite stare i dotrajale stvari, popravite sitne kvarove poput prekidača i kvaka te obratite pažnju na stubište i ulaz. To su prvi elementi koje kupac primjećuje,” savjetuje Mataić Škugor.
Kako pripremiti nekretninu za prodaju: 8 savjeta za privlačenje kupaca
Također, stvaranje ugodne atmosfere tijekom razgledavanja može pomoći kupcima da zamisle sebe u tom prostoru.
“Biljke, blagi mirisi svježe pečenih kolača ili kave mogu stvoriti toplu atmosferu. Također, ako imate kućne ljubimce ili malu djecu, preporuka je da ih u tom trenutku ne bude u stanu kako bi razgledavanje prošlo što ugodnije,” napominje Mataić Škugor.
Društvene mreže kao alat za vidljivost
Iako društvene mreže nisu osnovni alat za prodaju nekretnine, mogu pomoći u povećanju vidljivosti oglasa. No, ključ uspješne prodaje ipak leži u kvalitetno pripremljenoj nekretnini, atraktivnom oglasu i pravilno postavljenoj cijeni.
Izbor urednice
Iz ljubavi prema glini: Kiparstvo, keramika i Onye
Od prvog susreta s glinom do vlastitog brenda!

Branimir Boban (Onye), akademski je kipar, a prvi put se susreo s glinom kada je upisao Školu primijenjene umjetnosti i dizajna (ŠPUD), a taj trenutak potpuno mu je promijenio perspektivu.
„Odmah sam zavolio medij, i zato što mi je bio novitet, a i zato jer je zahtijevao jedan drugi način gledanja na svijet koji me je zapravo najviše intrigirao zbog apsolutno nove perspektive na cijeli svijet oko sebe.“
Iako je u početku razmišljao o arhitekturi i dizajnu, keramika ga je toliko osvojila da se odlučio za taj smjer.
„ŠPUD sam upisao kada sam doznao da takva škola postoji, što mi je bilo nevjerojatno u tom trenutku. Htio sam ići u smjeru arhitekture i dizajna, ali nakon prve godine, upoznavanja s glinom i još nekoliko manjih faktora, odlučio sam upisati odjel keramike.“
Taj odabir pokazao se ispravnim. „Na odjelu keramike sam se snašao bolje nego sam mogao zamisliti, krenuo stvarati i još uvijek nisam stao.“
Prvi susret s keramikom – novi pogled na svijet
Za završni rad spojio je keramiku i kiparstvo, stvarajući rad koji nosi dublje značenje.
„Za završni rad napravio sam svoj prvi spoj keramike i kiparstva – pet glava koje izranjaju iz postamenta natrag u svijet. Svaka glava predstavlja drugu ljudsku osobinu koja fali u svijetu, ali se polako nazire nazad: iskrenost, hrabrost, dobrota, disciplina i razumijevanje.“

Od keramike do kiparstva
Nakon ŠPUD-a, iako je htio je nastaviti s keramikom na fakultetu, opcije su bile ograničene. „Htio sam nastaviti na akademiji na smjeru keramike, ali pošto su opcije bile Linz ili Beograd, a nisam baš imao mogućnosti ići van Zagreba, odlučio sam upisati kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.“
Prve dvije godine bile su prilagodba drugačijem načinu rada.
„Pokušavao sam se prilagoditi kiparskom pristupu koji sam razumio, ali sam imao već istreniran ‘keramičarski’ mozak. Kad sam to shvatio i prihvatio, počeo sam primjenjivati taj način razmišljanja u kiparstvu i tada mi se opet otvorio novi svijet.“
Na kraju druge godine odabrao je mentora – profesora Damira Mataušića.


„Moj jedini logični izbor koji nije mogao biti bolji bio je mentorstvo pod profesorom Damirom Mataušićem. Profesor koji me je naučio puno i od kojeg i dan danas učim iz toga što je govorio tada; jednostavno vrhunski umjetnik, medaljar, mentor i čovjek.“
Izložbe i projekti – svaka priča traži novo rješenje
Branimir Boban je sudjelovao na brojnim projektima, a svaki od njih donio mu je novi izazov.
„Svaki projekt, koliko god različit ili sličan, traži potpuno novi stav prema ‘problemu’ koji je potrebno riješiti. Nikada za isti problem nećete dva puta napraviti istu stvar i naći isto rješenje.“
Posebno mu je značajna suradnja s Nenadom Soviljem za izložbu Genesis u Klovićevim dvorima. „Tamo sam predstavio set porculanskih vaza i šalica.“


Svoj diplomski rad predstavio je na samostalnoj izložbi u galeriji Antun Augustinčić u Klanjcu.
Osim toga, bio je dio MilanoFFF-a, gdje su predstavljali zagrebački fashion brend Tire Calligraphy.
„Na MilanoFFF-u smo predstavili kratku 3D animaciju i bili shortlistani uz svjetske brendove poput Calvina Kleina, Balenciage i Adidasa.“
U Zagrebu je sudjelovao na Festivalu svjetla 2023., gdje je radio na Muzičkom paviljonu na Zrinjevcu.
„To je bio jedan od projekata gdje sam morao naći potpuno novi pristup rješavanju problema. Volim praktična rješenja i volim se naći u problemu koji treba riješiti.“
Pokretanje brenda Onye
Otvaranje obrta bila je velika prekretnica.
„Pokretanje obrta ili brenda bilo je samo pitanje vremena, to jest hrabrosti na jedan način i odluke. Najveći je bio taj strah od nepoznanice i izlaska iz komfora, jer moraš opravdati sam sebe sebi, a s tim i drugima.“
Ime brenda Onye, Branimir Boban kaže, potječe još iz srednjoškolskih dana.
„Ime brenda i logo nastali su na mom samom početku, to jest pri upisu u srednju školu, i opstali su. Jedna zanimljivost koju sam nedavno doznao je ta da ‘onye’ na Igbo jeziku znači ‘osoba’ ili ‘persona’.“
Za one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog brenda, ima jednostavan savjet:
„Obrt nije teško otvoriti i svim kolegama koji imaju svoju ideju, želju i volju definitivno bih predložio da istraže mogućnosti i pokrenu nešto sami. Ipak, svi smo kreatori, a za takvu osobu što je bolje nego kreirati svoj život u svakom aspektu i uživati u svom svijetu.“

Budući projekti
Osim suradnje s umjetničkim rasadnikom Diši na nos, Boban ima još mnogo planova. „Postoje mnogi drugi planovi i suradnje koje su u procesu i pripravnosti.“
Njegov put od prvog susreta s glinom do pokretanja vlastitog brenda dokaz je da upornost i ljubav prema umjetnosti mogu stvoriti jedinstven potpis. A kako kaže – „Svaki novi problem samo je prilika za kreativno rješenje.“