Povežimo se

Izbor urednice

Uloga kućanstva u pretvaranju otpada u resurse

Odvojeno prikupljanje sirovina – ključna stvar u gospodarenju otpadom

Svatko od nas dnevno proizvede više od 1 kilogram otpada. Ukoliko ga odložimo u ispravne spremnike, recikliranjem će ponovno postati korisna sirovina. Time sudjelujemo u očuvanju prirode, njenih sirovina, smanjenju onečišćenja zraka, vode i tla te osiguravamo kružno gospodarenje otpadom. Mi kao kućanstvo, stoga imamo prvu ulogu u gospodarenju otpadom da nešto postane sirovinom, odnosno energijom.

Pretvaranje limenki u aluminij

Oporaba otpada – ključ gospodarenja otpadom

Pretvaranje otpada u resurse, odnosno oporba otpada,  jedna je od ključnih smjernica europskih politika za kružno gospodaranje otpadom u kojem recikliranje nije završna faza.

U procesima recikliranja ostaju određeni materijali koji više nisu reciklabilni, ali od kojih tremičko-energetskom oporabom možemo dobiti električnu i toplinsku energiju.  O ovome se govorilo i na Međunarodnoj konferenciji o zaštiti okoliša u Tuhelju posvećenoj gospodarenju otpadom. Na njoj je sudjelovala i C.I.O.S. Grupa.

Štand C.I.O.S. Grupe
Tajana Tomašević, članica Uprave C.I.O.S. Grupe

Do sada su se ti materijali ili odvojili u inozemstvo ili odlagali na odlagališta što je najnepoželjnija opcija u hijerarhiji gospodarenja otpadom. I stoga samo prije 3 godine odlučili pokrenuti strateški projekt izgradnje energane na neopasni otpad i biomasu. Riječ je o postrojenju  u kojem se iz nereciklabilnog otpada proizvodi električna i toplinska  energija uz zadovoljenje svih standarda zaštite okoliša, u sladu sa nacionalnim zakonodavstvom i referentnim EU dokumentima“, izjavila je za Dom na kvadrat Tajana Tomašević članica Uprave C.I.O.S. Grupe. Radi se o projektu energane Sinergija u Sisku koji je korak do završne faze realizacije, a vrijedan je više od 100 milijuna eura.

Energana Sinergija – prva energana na otpad u Hrvatskoj

Ova energana će ističu u Ciosu, osigurati cjelovit sustav gospodarenja otpadom i smanjiti količine otpada koji završava na odlagalištima nakon same reciklaže. Ovom energanom napominju, zatvara se krug u gospodarenju otpadom.

Uvijek ostaje određeni nereciklabilni dio koji ima određeni energetski potencijal i bila bi šteta da ga se odbaci na odlagalište i zbog toga zapravo iz njega proizvodimo toplinsku i električnu energiju koja ponovno ulazi u krug i vraća se našim domaćinstvima, odnosno subjektima u gospodarstvu“, istaknula je Tomašević.

U Hrvatskoj je stopa odlaganja komunalnog otpada iznosila 59 posto, dok primjerice Danska koja ima 26 energana odlaže samo 1 posto otpada. Hrvatska trenutno nema niti jednu energanu na otpad, dok ih je u Europi 500. Iz Ciosa napominju kako će u Energani Sinergija puna pozornost biti posvećena sigurnosti pa će svi parametri emisija energane u realnom vremenu biti prikazani na ekranu u centru Siska. „Nudimo gradu energiju iz otpada, ali energiju koju možemo zvati i zelena energija, nudimo gradu jeftiniju toplinsku energiju za vrtiće, škole i ustanove. Nudimo 18 megavata struje, 20 megavata toplinske energije. Dakle nudimo nešto što ovog trenutka treba Sisku“, pojasnio nam je Boro Mioč direktor tvrtke Cios Energy d.o.o. Sisak.

Reciklaža

Hrvatskoj je potrebna kombinacija recikliranja i energana

Prema riječima stručnjaka Hrvatskoj je potrebna kombinacija recikliranja i energana jer ćemo udio otpada koji sada odlažemo na odlagalištima, do 2035. godine morati svesti na svega 10 posto. „Energane su u sredini, na drugom prioritetu. Prvo je reciklaža, iskoristimo materijal što je više moguće, drugo iskoristimo preostalu energiju i tek onda nakon energana, onaj ostatak koji ostane da se odloži na odlagalište jer taj materijal je onda intertan, znači biološki neaktivan i onda smo riješili gospodarenje otpadom u pravom smislu, onda gospodarimo energijom i sirovinama, a ono što odlažemo ne predstavlja problem za buduće generacije“, kazao nam je dr.sc. Renato Šarc iz Montanuniversität Leoben u Austriji, koji je bio jedan od predavača na konferenciji.

Na kraju ćemo još napomenuti kako je ključna stvar u gospodarenju otpadom odavajnje sirovina na kućnom pragu i njihovo odlaganje u prave kontejnere. Tu počinje sve.

www.ciosgrupa.com
Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Izbor urednice

Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji privlači kupce?

Pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak kupaca!

Prodaja nekretnine može biti izazovan proces, ali pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak ozbiljnih kupaca.

Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji ističe najbolje značajke objekta i privlači prave kupce? U nastavku donosimo ključne savjete stručnjaka za nekretnine.

Cijena kao ključni faktor

Prema podacima Porezne uprave, u prvoj polovici prošle godine zabilježen je blagi pad kupoprodaje nekretnina, dok su istovremeno cijene stanova, osobito u Zagrebu, porasle na prosjek između 2300 i 2600 eura po kvadratnom metru. Planirate li prodaju nekretnine, važno je realno procijeniti cijenu.

“Cijenu nekretnine uvijek pratimo kroz prodane objekte na toj lokaciji, njihov kvadratni metar i starost zgrade. Najbolje je osloniti se na stvarne kupoprodaje koje su se dogodile u blizini,” savjetuje Martina Mataić Škugor, agentica za nekretnine iz Opereta nekretnine.

Martina Mataić Šugor

Kvalitetne fotografije – prva stvar koju kupci primijete

Dobar oglas ne ovisi samo o tekstu, već i o vizualnoj prezentaciji. Kvalitetne fotografije su ključne jer stvaraju prvi dojam i mogu privući veći broj ozbiljnih kupaca.

“Profesionalne fotografije mogu značajno skratiti vrijeme prodaje. Ipak, važno je ne pretjerivati s uljepšavanjem. Ako kupac vidi da stanje uživo ne odgovara slikama, gubi se povjerenje,” objašnjava Mataić Škugor.

Kako napisati oglas za prodaju nekretnine – što istaknuti?

Prilikom izrade oglasa, važno je biti precizan i transparentan. Kupci žele znati osnovne informacije, a nedostatak detalja može ih odvratiti od kontakta.

“U oglasu je ključno naglasiti točnu kvadraturu, stanje dokumentacije (vlasnički list, uporabna dozvola, energetski certifikat) te dostupne sadržaje poput parkirnog mjesta, balkona ili spremišta. Također, korisno je priložiti tlocrt jer kupci često žele unaprijed vidjeti raspored prostorija,” dodaje Mataić Škugor.

Priprema nekretnine prije razgledavanja

Prvi dojam često odlučuje hoće li kupac pokazati ozbiljan interes. Ulaganje u sitne popravke i estetske dorade može značajno podići vrijednost nekretnine.

“Stan mora biti uredan i čist. Uklonite stare i dotrajale stvari, popravite sitne kvarove poput prekidača i kvaka te obratite pažnju na stubište i ulaz. To su prvi elementi koje kupac primjećuje,” savjetuje Mataić Škugor.

Kako pripremiti nekretninu za prodaju: 8 savjeta za privlačenje kupaca

Također, stvaranje ugodne atmosfere tijekom razgledavanja može pomoći kupcima da zamisle sebe u tom prostoru.

“Biljke, blagi mirisi svježe pečenih kolača ili kave mogu stvoriti toplu atmosferu. Također, ako imate kućne ljubimce ili malu djecu, preporuka je da ih u tom trenutku ne bude u stanu kako bi razgledavanje prošlo što ugodnije,” napominje Mataić Škugor.

Društvene mreže kao alat za vidljivost

Iako društvene mreže nisu osnovni alat za prodaju nekretnine, mogu pomoći u povećanju vidljivosti oglasa. No, ključ uspješne prodaje ipak leži u kvalitetno pripremljenoj nekretnini, atraktivnom oglasu i pravilno postavljenoj cijeni.

Nastavite čitati

Izbor urednice

Iz ljubavi prema glini: Kiparstvo, keramika i Onye

Od prvog susreta s glinom do vlastitog brenda!

Branimir Boban

Branimir Boban (Onye), akademski je kipar, a prvi put se susreo s glinom kada je upisao Školu primijenjene umjetnosti i dizajna (ŠPUD), a taj trenutak potpuno mu je promijenio perspektivu.

Odmah sam zavolio medij, i zato što mi je bio novitet, a i zato jer je zahtijevao jedan drugi način gledanja na svijet koji me je zapravo najviše intrigirao zbog apsolutno nove perspektive na cijeli svijet oko sebe.

Iako je u početku razmišljao o arhitekturi i dizajnu, keramika ga je toliko osvojila da se odlučio za taj smjer.

ŠPUD sam upisao kada sam doznao da takva škola postoji, što mi je bilo nevjerojatno u tom trenutku. Htio sam ići u smjeru arhitekture i dizajna, ali nakon prve godine, upoznavanja s glinom i još nekoliko manjih faktora, odlučio sam upisati odjel keramike.

Taj odabir pokazao se ispravnim. Na odjelu keramike sam se snašao bolje nego sam mogao zamisliti, krenuo stvarati i još uvijek nisam stao.“

Prvi susret s keramikom – novi pogled na svijet

Za završni rad spojio je keramiku i kiparstvo, stvarajući rad koji nosi dublje značenje.

Za završni rad napravio sam svoj prvi spoj keramike i kiparstva – pet glava koje izranjaju iz postamenta natrag u svijet. Svaka glava predstavlja drugu ljudsku osobinu koja fali u svijetu, ali se polako nazire nazad: iskrenost, hrabrost, dobrota, disciplina i razumijevanje.

Branimir Boban

Od keramike do kiparstva

Nakon ŠPUD-a, iako je htio je nastaviti s keramikom na fakultetu, opcije su bile ograničene. „Htio sam nastaviti na akademiji na smjeru keramike, ali pošto su opcije bile Linz ili Beograd, a nisam baš imao mogućnosti ići van Zagreba, odlučio sam upisati kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Prve dvije godine bile su prilagodba drugačijem načinu rada.

„Pokušavao sam se prilagoditi kiparskom pristupu koji sam razumio, ali sam imao već istreniran ‘keramičarski’ mozak. Kad sam to shvatio i prihvatio, počeo sam primjenjivati taj način razmišljanja u kiparstvu i tada mi se opet otvorio novi svijet.

Na kraju druge godine odabrao je mentora – profesora Damira Mataušića.

Branimir Boban

Moj jedini logični izbor koji nije mogao biti bolji bio je mentorstvo pod profesorom Damirom Mataušićem. Profesor koji me je naučio puno i od kojeg i dan danas učim iz toga što je govorio tada; jednostavno vrhunski umjetnik, medaljar, mentor i čovjek.“

Izložbe i projekti – svaka priča traži novo rješenje

Branimir Boban je sudjelovao na brojnim projektima, a svaki od njih donio mu je novi izazov.

Svaki projekt, koliko god različit ili sličan, traži potpuno novi stav prema ‘problemu’ koji je potrebno riješiti. Nikada za isti problem nećete dva puta napraviti istu stvar i naći isto rješenje.“

Posebno mu je značajna suradnja s Nenadom Soviljem za izložbu Genesis u Klovićevim dvorima. „Tamo sam predstavio set porculanskih vaza i šalica.“

Branimir Boban
Branimir Boban

Svoj diplomski rad predstavio je na samostalnoj izložbi u galeriji Antun Augustinčić u Klanjcu.

Osim toga, bio je dio MilanoFFF-a, gdje su predstavljali zagrebački fashion brend Tire Calligraphy.

„Na MilanoFFF-u smo predstavili kratku 3D animaciju i bili shortlistani uz svjetske brendove poput Calvina Kleina, Balenciage i Adidasa.“

U Zagrebu je sudjelovao na Festivalu svjetla 2023., gdje je radio na Muzičkom paviljonu na Zrinjevcu.

To je bio jedan od projekata gdje sam morao naći potpuno novi pristup rješavanju problema. Volim praktična rješenja i volim se naći u problemu koji treba riješiti.

Pokretanje brenda Onye

Otvaranje obrta bila je velika prekretnica.

Pokretanje obrta ili brenda bilo je samo pitanje vremena, to jest hrabrosti na jedan način i odluke. Najveći je bio taj strah od nepoznanice i izlaska iz komfora, jer moraš opravdati sam sebe sebi, a s tim i drugima.“

Ime brenda Onye, Branimir Boban kaže, potječe još iz srednjoškolskih dana.

„Ime brenda i logo nastali su na mom samom početku, to jest pri upisu u srednju školu, i opstali su. Jedna zanimljivost koju sam nedavno doznao je ta da ‘onye’ na Igbo jeziku znači ‘osoba’ ili ‘persona’.“

Za one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog brenda, ima jednostavan savjet:

Obrt nije teško otvoriti i svim kolegama koji imaju svoju ideju, želju i volju definitivno bih predložio da istraže mogućnosti i pokrenu nešto sami. Ipak, svi smo kreatori, a za takvu osobu što je bolje nego kreirati svoj život u svakom aspektu i uživati u svom svijetu.“

Budući projekti

Osim suradnje s umjetničkim rasadnikom Diši na nos, Boban ima još mnogo planova. „Postoje mnogi drugi planovi i suradnje koje su u procesu i pripravnosti.“

Njegov put od prvog susreta s glinom do pokretanja vlastitog brenda dokaz je da upornost i ljubav prema umjetnosti mogu stvoriti jedinstven potpis. A kako kaže – „Svaki novi problem samo je prilika za kreativno rješenje.“

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice