Izbor urednice
Vodič za štednju energije u domu
Energetska učinkovitost, potrošnja i štednja energije, potrošnja vode, veličina uređaja ili buka, neke su od karakteristika koje gledamo prilikom odabira idealnog uređaja za naš dom.
Smjernice kako odabrati učinkovit kućanski uređaj sada pruža mrežna aplikacija naziva Provjera učinkovitosti uređaja. Razvijena je sklopu međunarodnog projekta LABEL2020, a cilj joj je lakše razumijevanje novih energetskih oznaka uvedenih u ožujku ove godine.

Na jednostavan način do ispravnije odluke
„Skeniranjem QR koda na novoj energetskoj oznaci ili unošenjem podataka sa nove energetske oznake u smislu modela i proizvođača mogu se dohvatiti ključne karakteristike navedenog uređaja koje onda kupcima olakšavaju donošenje odluka. Tipa kapacitet, veličine i slično. Dodatno, dohvaća se i potrošnja energije“, kazao nam je Marko Bišćan, voditelj projekta LABEL2020 u Hrvatskoj.

U samoj aplikaciji možete odabrati vaš način korištenja uređaja te primjerice unijeti jedinične cijene za energiju i vodu. Nakon toga aplikacija izračuna trošak uređaja u godini dana, 5 ili 10 godina, ovisno koju opciju odaberete.

I onda na kraju, unošenjem ukupne cijene tog uređaja koji je u dućanu sa cijenama za energiju i vodu dobivamo ukupni trošak u životnom vijeku uređaja. Samim time možemo donijeti ispravniju odluku koji nam se dugoročno uređaj najviše isplati.
Jasnije razumijevanje novih energetskih razrezda
Ova mrežna aplikacija omogućuje jednostavnu usporedbu proizvoda, izračun troškova i odabir proizvoda uz pomoć nove europske baze podataka svih uređaja na tržištu. Bitno je napomenuti da su u njoj pohranjeni samo uređaji sa novom energetskom oznakom koja obavezno sadržava spomenuti QR kod.

„Ključne stvari su da su promijenjeni energetski razredi energetske učinkovitosti. Sada razredi energetske učinkovitosti idu od slova A do slova G. Napuštaju se oni famozni plusići. Potrošnja energije je prikazana, recimo kod hladnjaka u godišnjoj potrošnji, dok kod recimo televizora u 1000 sati rada, kod perilica je to u 100 ciklusa“, objašnjava Bišćan.
Nove energetske oznake trebale bi nam pružiti kvalitetniju podršku pri odabiru proizvoda. No za pravo ostvarenje energetske učinkovitosti, važno je i kako uređaje koristimo.

„Jednostavni primjeri kako se može smanjiti potrošnja energije mijenjanjem našeg načina ponašanja kako se mi odnosimo prema uređajima je recimo kod televizora da ih isključujemo kad ih ne koristimo, kod perilica rublja da peremo na nižim temperaturama, isto vrijedi i za perilice posuđa. Kod hladnjaka da ne napunjujemo hladnjak sa previše namjernica, da ne držimo predugo vrata otvorena“, savjetuje voditelj projekta LABEL2020 u Hrvatskoj.
O štednji energije uče i djeca
Odgovornom energetskom ponašanju valja poučiti i najmlađe. Zato je projekt Label2020 proširen inicijativom ‘Uštedi energiju’ u sklopu koje je osmišljena te u deste i pol tisuća primjeraka otisnuta eko slikovnica i bojanka „Labelko spašava Zemlju“.

„Poslali smo je na 907 škola diljem Hrvatske. Isto tako smo ju poslali u preko 25 knjižnica u nadi da ćemo kroz slikovnicu educirati djecu vezano za uštedu energije u kućanstvu. Slikovnica govori o običnoj, prosječnoj četveročlanoj obitelji i prati avanture Dore i Labelka. Možete ju pronaći i na našoj stranici ustedienergiju.hr. Prelistati skinuti, zajedno sa bojankom koja je isto gore na stranici“, kazala je za Dom na kvadrat Martina Komerički, Voditeljica komunikacija projekta LABEL2020.
Upotrebom energetski učinkovitijih kućanskih uređaja štedimo energiju i tako činimo razliku. Učinkovita upotreba energije nikada ne narušava uvjete rada i življenja, ali zato štiti okoliš.

Izbor urednice
Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji privlači kupce?
Pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak kupaca!

Prodaja nekretnine može biti izazovan proces, ali pravilno napisan oglas može značajno ubrzati pronalazak ozbiljnih kupaca.
Kako napisati oglas za prodaju nekretnine koji ističe najbolje značajke objekta i privlači prave kupce? U nastavku donosimo ključne savjete stručnjaka za nekretnine.
Cijena kao ključni faktor
Prema podacima Porezne uprave, u prvoj polovici prošle godine zabilježen je blagi pad kupoprodaje nekretnina, dok su istovremeno cijene stanova, osobito u Zagrebu, porasle na prosjek između 2300 i 2600 eura po kvadratnom metru. Planirate li prodaju nekretnine, važno je realno procijeniti cijenu.
“Cijenu nekretnine uvijek pratimo kroz prodane objekte na toj lokaciji, njihov kvadratni metar i starost zgrade. Najbolje je osloniti se na stvarne kupoprodaje koje su se dogodile u blizini,” savjetuje Martina Mataić Škugor, agentica za nekretnine iz Opereta nekretnine.

Kvalitetne fotografije – prva stvar koju kupci primijete
Dobar oglas ne ovisi samo o tekstu, već i o vizualnoj prezentaciji. Kvalitetne fotografije su ključne jer stvaraju prvi dojam i mogu privući veći broj ozbiljnih kupaca.
“Profesionalne fotografije mogu značajno skratiti vrijeme prodaje. Ipak, važno je ne pretjerivati s uljepšavanjem. Ako kupac vidi da stanje uživo ne odgovara slikama, gubi se povjerenje,” objašnjava Mataić Škugor.

Kako napisati oglas za prodaju nekretnine – što istaknuti?
Prilikom izrade oglasa, važno je biti precizan i transparentan. Kupci žele znati osnovne informacije, a nedostatak detalja može ih odvratiti od kontakta.
“U oglasu je ključno naglasiti točnu kvadraturu, stanje dokumentacije (vlasnički list, uporabna dozvola, energetski certifikat) te dostupne sadržaje poput parkirnog mjesta, balkona ili spremišta. Također, korisno je priložiti tlocrt jer kupci često žele unaprijed vidjeti raspored prostorija,” dodaje Mataić Škugor.

Priprema nekretnine prije razgledavanja
Prvi dojam često odlučuje hoće li kupac pokazati ozbiljan interes. Ulaganje u sitne popravke i estetske dorade može značajno podići vrijednost nekretnine.
“Stan mora biti uredan i čist. Uklonite stare i dotrajale stvari, popravite sitne kvarove poput prekidača i kvaka te obratite pažnju na stubište i ulaz. To su prvi elementi koje kupac primjećuje,” savjetuje Mataić Škugor.
Kako pripremiti nekretninu za prodaju: 8 savjeta za privlačenje kupaca
Također, stvaranje ugodne atmosfere tijekom razgledavanja može pomoći kupcima da zamisle sebe u tom prostoru.
“Biljke, blagi mirisi svježe pečenih kolača ili kave mogu stvoriti toplu atmosferu. Također, ako imate kućne ljubimce ili malu djecu, preporuka je da ih u tom trenutku ne bude u stanu kako bi razgledavanje prošlo što ugodnije,” napominje Mataić Škugor.
Društvene mreže kao alat za vidljivost
Iako društvene mreže nisu osnovni alat za prodaju nekretnine, mogu pomoći u povećanju vidljivosti oglasa. No, ključ uspješne prodaje ipak leži u kvalitetno pripremljenoj nekretnini, atraktivnom oglasu i pravilno postavljenoj cijeni.
Izbor urednice
Iz ljubavi prema glini: Kiparstvo, keramika i Onye
Od prvog susreta s glinom do vlastitog brenda!

Branimir Boban (Onye), akademski je kipar, a prvi put se susreo s glinom kada je upisao Školu primijenjene umjetnosti i dizajna (ŠPUD), a taj trenutak potpuno mu je promijenio perspektivu.
„Odmah sam zavolio medij, i zato što mi je bio novitet, a i zato jer je zahtijevao jedan drugi način gledanja na svijet koji me je zapravo najviše intrigirao zbog apsolutno nove perspektive na cijeli svijet oko sebe.“
Iako je u početku razmišljao o arhitekturi i dizajnu, keramika ga je toliko osvojila da se odlučio za taj smjer.
„ŠPUD sam upisao kada sam doznao da takva škola postoji, što mi je bilo nevjerojatno u tom trenutku. Htio sam ići u smjeru arhitekture i dizajna, ali nakon prve godine, upoznavanja s glinom i još nekoliko manjih faktora, odlučio sam upisati odjel keramike.“
Taj odabir pokazao se ispravnim. „Na odjelu keramike sam se snašao bolje nego sam mogao zamisliti, krenuo stvarati i još uvijek nisam stao.“
Prvi susret s keramikom – novi pogled na svijet
Za završni rad spojio je keramiku i kiparstvo, stvarajući rad koji nosi dublje značenje.
„Za završni rad napravio sam svoj prvi spoj keramike i kiparstva – pet glava koje izranjaju iz postamenta natrag u svijet. Svaka glava predstavlja drugu ljudsku osobinu koja fali u svijetu, ali se polako nazire nazad: iskrenost, hrabrost, dobrota, disciplina i razumijevanje.“

Od keramike do kiparstva
Nakon ŠPUD-a, iako je htio je nastaviti s keramikom na fakultetu, opcije su bile ograničene. „Htio sam nastaviti na akademiji na smjeru keramike, ali pošto su opcije bile Linz ili Beograd, a nisam baš imao mogućnosti ići van Zagreba, odlučio sam upisati kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.“
Prve dvije godine bile su prilagodba drugačijem načinu rada.
„Pokušavao sam se prilagoditi kiparskom pristupu koji sam razumio, ali sam imao već istreniran ‘keramičarski’ mozak. Kad sam to shvatio i prihvatio, počeo sam primjenjivati taj način razmišljanja u kiparstvu i tada mi se opet otvorio novi svijet.“
Na kraju druge godine odabrao je mentora – profesora Damira Mataušića.


„Moj jedini logični izbor koji nije mogao biti bolji bio je mentorstvo pod profesorom Damirom Mataušićem. Profesor koji me je naučio puno i od kojeg i dan danas učim iz toga što je govorio tada; jednostavno vrhunski umjetnik, medaljar, mentor i čovjek.“
Izložbe i projekti – svaka priča traži novo rješenje
Branimir Boban je sudjelovao na brojnim projektima, a svaki od njih donio mu je novi izazov.
„Svaki projekt, koliko god različit ili sličan, traži potpuno novi stav prema ‘problemu’ koji je potrebno riješiti. Nikada za isti problem nećete dva puta napraviti istu stvar i naći isto rješenje.“
Posebno mu je značajna suradnja s Nenadom Soviljem za izložbu Genesis u Klovićevim dvorima. „Tamo sam predstavio set porculanskih vaza i šalica.“


Svoj diplomski rad predstavio je na samostalnoj izložbi u galeriji Antun Augustinčić u Klanjcu.
Osim toga, bio je dio MilanoFFF-a, gdje su predstavljali zagrebački fashion brend Tire Calligraphy.
„Na MilanoFFF-u smo predstavili kratku 3D animaciju i bili shortlistani uz svjetske brendove poput Calvina Kleina, Balenciage i Adidasa.“
U Zagrebu je sudjelovao na Festivalu svjetla 2023., gdje je radio na Muzičkom paviljonu na Zrinjevcu.
„To je bio jedan od projekata gdje sam morao naći potpuno novi pristup rješavanju problema. Volim praktična rješenja i volim se naći u problemu koji treba riješiti.“
Pokretanje brenda Onye
Otvaranje obrta bila je velika prekretnica.
„Pokretanje obrta ili brenda bilo je samo pitanje vremena, to jest hrabrosti na jedan način i odluke. Najveći je bio taj strah od nepoznanice i izlaska iz komfora, jer moraš opravdati sam sebe sebi, a s tim i drugima.“
Ime brenda Onye, Branimir Boban kaže, potječe još iz srednjoškolskih dana.
„Ime brenda i logo nastali su na mom samom početku, to jest pri upisu u srednju školu, i opstali su. Jedna zanimljivost koju sam nedavno doznao je ta da ‘onye’ na Igbo jeziku znači ‘osoba’ ili ‘persona’.“
Za one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog brenda, ima jednostavan savjet:
„Obrt nije teško otvoriti i svim kolegama koji imaju svoju ideju, želju i volju definitivno bih predložio da istraže mogućnosti i pokrenu nešto sami. Ipak, svi smo kreatori, a za takvu osobu što je bolje nego kreirati svoj život u svakom aspektu i uživati u svom svijetu.“

Budući projekti
Osim suradnje s umjetničkim rasadnikom Diši na nos, Boban ima još mnogo planova. „Postoje mnogi drugi planovi i suradnje koje su u procesu i pripravnosti.“
Njegov put od prvog susreta s glinom do pokretanja vlastitog brenda dokaz je da upornost i ljubav prema umjetnosti mogu stvoriti jedinstven potpis. A kako kaže – „Svaki novi problem samo je prilika za kreativno rješenje.“
You must be logged in to post a comment Login