Lifestyle
Dejan Kljun: Umjetnik i biznismen koji za sebe kaže da je totalno van trenda
Dejana smo ovog puta posjetili na vrhu Vijesnika u njegovom ateljeu (odnosno ateljeima)
Dejan Kljun (1979., Rijeka), likovni je umjetnik iz Zagreba. Školu za primijenjenu umjetnost
završio je u Rijeci, na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirao je 2004. u klasi
profesora Mire Vuce. 2021. završava doktorski studij kiparstva u Zagrebu na temu „Objekt
izvan prostorne perspektive — metafizika umjetničkog objekta“. Bavi se restauracijom,
kiparstvom i slikarstvom. Nekoliko puta je nagrađivan na skupnim izložbama u Hrvatskoj.
Član je HDLU-a i HZSU-a. Višestruko je izlagao od 2003., a restauraciju aktivno obavlja od 2006. Iako je akademski kipar, slikarstvom se bavi od 1999. i preferira ga zbog jednostavnijeg
izražavanja.
Možete se sjetiti kako ste započeli svoju slikarsku karijeru, a kada i kako ste se počeli baviti prodajom slika?
Počeo sam s idejom da je slikarstvo ipak ono što je moj posao, bez obzira na to što sam kipar. Kiparstvo mi je pri upisu na Akademiju bilo jednostavnije jer sam bio kipar i u primijenjenoj, pa sam više vjerovao da ću ući na Akademiju… Bojao sam se da možda neću upasti.
Međutim, slikarstvo mi je uvijek bilo nekako želja, tajna želja i od uvijek sam volio crtati i slikati. Ali mi je ono (slikarstvo) bliže danas nego kad sam završio Akademiju i kiparstvo.
Uglavnom, početak je bio jako težak, nakon Akademije sam krenuo sa stolarskim poslom, tu sam ja krenuo raditi nekakav namještaj, masiv, vrata, što, ne znam što, sve. Već sam ja imao iskustva sa stolarijom, i dobro je bilo, neka lovica je sjedala i tako dalje, međutim, vidio sam da
moram slikat. Vidio sam da me to interesira, da me jednostavno interesira velika forma, ekspresivni izraz i tako dalje. Manje više sam radio male formate tada, ali sam našao jednu rupu u tom našem sistemu – da ipak treba napraviti veće formate, i tako sam ja počeo sam sebi napinjati platna. Kako sam radio u stolariji nije bilo problem, sklepat letve, nategnut platna, impregnirati ih i krenut s bojama.
Nakon nekog vremena shvatio sam ono što tržište traži, da trebaju te jake ekspresivne boje, široki potez i tako dalje, da toga nema.
Nakon Murtića se zapravo nitko ozbiljno toga nije uhvatio. Ja sam tu uletio bez potpisa, znači gledao sam to kao robu, mene je iz početka uopće nije fasciniralo sve to s galerijama, gdje ćeš se progurati, hoćeš dobiti nekakvu nagradu, zapravo samo sam pratio srce. Uspio sam, krenule su se prodavati slike.
Kako ste tada dolazili do svojih kupaca?
Oni su došli do mene. Nekim čudom su oni dolazili do mene, nikakav marketing, nikakav
manager, nikakve galerije, ništa. Možda sam se na sajmovima pojavljivao, u smislu da sam
prezentirao. Ljudi bi došli, ja bih im ispričao što radim. Radim nakit, radim scenografiju, radim ovo, radim ono… Njima je to sve bilo dobro, ali sam ih usput i izlagao. Prijavljivao sam se u početku na sve moguće natječaje za galerije u sklopu HDLU-a i ove druge, samostalne, i tu sam dobio tih par termina koji su bili dobri. Napravio sam dobre izložbe i tih par izložba su me raketirale van orbite u smislu da sam dobio puno pažnje, pojavio sam se u tom jednom čudnom krugu ljudi gdje su svi bili izlizani.
Savršena slika za svaki životni prostor
Možete spomenuti jednu od tih izložba koja vam možda ostala najviše u sjećanju?
Aha, to je bila kiparska izložba u Galeriji VN. Da, kiparska izložba i cijelu galeriju sam obložio s tom glinom. Takva je bila ideja, ja sam to njima doslovno nacrtao dan prije roka i posla, bili su svi oduševljeni i tu sam upoznao Sunčicu Ostojić i ekipu iz Kontejnera i vidio sam da zapravo u stvari to što ja radim, uopće nije fora. Tradicionalno slikarstvo, kiparstvo, nisu ono što se traži, bar u tom krugu, nego da treba ići konceptualno, ono, s idejom. Prvo ideja, pa onda izvedba. Međutim, ok, taj dio sam izgurao, bilo je još divnih izložbi, bilo je prvih nagrada, sjajnih radova itd.
I to je tako, paralelno s tim sam slikao, slikao, slikao, dok nije došlo do toga da se slike stvarno
prodaju ozbiljno, znači da moram kupiti kubik letva, napiti platna, raditi serije po 10-20 slika.
O cijenama neću govoriti, cijene su iz početka bile kako se dogovoriš, ne može ti diktirati format ili način, slika je slika, može biti mala sličica, da ima nešto posebno u njoj, da ju ne želiš prodati, ili da ima toliko vrijednosti da ju ne možeš procijeniti. A ima i slika koje su dekorativne, koje spadaju u nekakav okvir razumne cijene koje možeš dati, na primjer taj format od 160 puta 125… Zamisliš ga na zid, zamisliš jednu prosječnu obitelj, hrvatsku, ili možda bolje stojeću, koliko bi oni odvojili za tu sliku, i to je uglavnom negdje oko tisuću eura.
Ja sam tada išao možda malo ispod cijene, a sad već moram i više naplatiti jer sam u među vremenu osim statusa i doktorirao i uložio puno u sebe i svoj rad. A onda s druge strane, morate pratiti generalno cijene na tržištu.
Što mislite kako ljudi konzumiraju umjetnost u Hrvatskoj?
Uglavnom ima sjajnih ljudi, Hrvata ili one koji žive ovdje, koji prate umjetnost, koji se interesiraju. Znači, stvarno sam bio fasciniran sa nekim kupcima koji su toliko dobro analizirali, toliko su znali ući u slikarstvu da se pitaš ono, dobro, odakle je sa njemu toliko znanje? Ili kako je moguće da… Mogu govoriti grupno, nije bio slučaj, bilo je na desetke, ne mogu reći na stotine, ali na desetke slučaja gdje su ljudi veliki ljubitelji, poznavatelji umjetnosti, kupuju, konzumiraju itd. A ima taj sloj koji apsolutno ništa ne kuži.
Jednostavno, umjetnost je za njih, ne zato što njih to ne interesira, nego ih je žrvanj života doveo do toga da oni nemaju percepciju o tome.
Što se tiče tržišta, ono je malo, pogotovo nama, ja više nisam tako mladi umjetnik, ali mladima je dosta uskraćeno. Ovisi se o institucijama, ovisi se o društvu u kojem se krećeš itd.
Hoće li te neko gurnuti, ili neće. Tako da, dosta je to sve skupa komplicirano. Dosta je teško danas živjeti kao umjetnik u Hrvatskoj.
Ali mislim da ni vani nije drugačije, samo što ima više kapitala, veća je količina ljudi iz srednje klase, koji se to mogu priuštiti, veći je interes, pa onda svako si može nešto pokriti. Ali kod nas ima jako puno umjetnika, pogotovo mladih, imamo sada akademije doslovno u svakom manjem gradu, što nije dobro, ali ok. Dobro je možda za kadar koji se tamo zaposli, pa neko prima plaćicu itd.
Sve ima svoje. Ali ja sam uvijek za to da se specijalizira, da imamo deset specijalaca koji su negdje u svijetu, gdje se guraju se negdje po bitnim izložbama, pa da nešto donesu ovdje, nego da je to raspršeno na stotine patuljaka koji trčkaraju okolo i traže zlata.
Možete li reći da postoje trendovi u slikarstvu, i kako se vi s tim trendovima nosite?
Mislim, ja sam potpuno van trenda. Mene zanima lirska apstrakcija, to je ono u čemu sam našao ljubav, općenito apstraktno slikarstvo koje stalno otvara nove mogućnosti. A trendovi, ove koje ja vidim, oni su ni, kako bih rekao, slatkasti – ne bih rekao kičasti, zato što kič je sve ono što je dopadljivo, ima tu i nekakvog bad paintinga, ima ekspresije, ima hiperrealizma, svega, ali svega već viđenoga i možda čak i izlizanoga, tako da ne bi se tu “štel mešat”. To je jedno područje koje diktiraju ti centri umjetnosti, oni koji se s tim bave, koji ostavljaju to s strane, žive od toga, znači s tim mešetare.
A mislite li onda, da postoje neka korelacija između biznismena i slikara – kakve to veze ima?
Ja bih rekao da prosječan slikar treba napraviti jednu izvrsnu sliku godišnje, i onda imati adut u ruci, ali svakako bez nekakvog znanja o poslovanju, u smislu bavljenja financijskim sistemom i tako dalje, a ja meni to ne zanima, ja to radim iz ljubavi, ali kad dođe trenutak da moram zaraditi lovu, onda se obučim u bijelu košulju, stavim si cipelice, ušminkam se i onda moram glumiti. Po meni je puno teže raditi s ljudima, puno je teže raditi s financijama, gdje je glava ti je na panju cijelo vrijeme..
Gdje se danas mogu vidjeti vaši radovi? Imate li neku web stranicu preko koje kupci mogu kupiti vaše radove?
Art Zagreb je sigurno mjesto gdje sam već nekoliko godina i gdje se jedino izlažem jer sam shvatio da me ne treba biti posvuda. Pa ne znam, evo sad je u hotelu Akademija, gore iznad Tkalče, tamo su mi postavljene slike i to već dugo jer je Ravnateljica odlučila neku ostanu, rekla je super su tkogod do u hotel, oduševljeni su s tim slikama.
Hvala vam puno na ovom ugodnom razgovoru!
Lifestyle
Ove boje zidova dizajneri preporučuju za male dnevne sobe
Dobra boja zidova ne samo da optimizira prostor, već i doprinosi tome da se prostor čini toplim, funkcionalnim i vizualno atraktivnim
Tražite savršenu boju za malu dnevnu sobu? U nastavku dizajneri interijera otkrivaju svojih sedam omiljenih nijansi koje čine čuda u kompaktnim prostorima.
Odabir dobre boje zidova za male dnevne sobe ključan je jer boja izravno utječe na percepciju prostora, atmosferu i funkcionalnost sobe
1. Ljubičasta
Ljubičasta boja, osobito u visokosjajnom ili lakiranom finišu, može reflektirati svjetlost na suptilan način, dodajući dubinu prostoru i čineći ga dinamičnijim. To može pomoći malim sobama da izgledaju zanimljivije, a ne skučenije.
Burgundy – boja sezone u dizajnu interijera koja donosi eleganciju i toplinu
Duboke ljubičaste nijanse, poput šljive ili patlidžana, imaju bogat, sofisticiran ton koji prostoru daje elegantan i udoban ugođaj. Takva atmosfera može učiniti male dnevne sobe privlačnijima i zanimljivijima.
2. Svjetlo plava
Svjetlo plava boja ima sposobnost vizualnog otvaranja prostora, zbog čega male dnevne sobe djeluju veće nego što jesu. Njen svjež ton daje iluziju udaljenosti, što pomaže u smanjenju osjećaja skučenosti.
“U manjim sobama, korištenje duboke boje poput Benjamin Mooreove Eggplant s visokim sjajem ili lakiranim finišem može dati nevjerojatne rezultate,” kaže Gray Walker, osnivačica Gray Walker Interiors. “Ne čini prostor tamnim i skučenim, već ga čini toplim, ugodnim i svjetlucavim.”
Plave nijanse povezane su s prirodnim elementima poput neba i mora, što pomaže stvoriti umirujuću atmosferu. To je posebno korisno u malim prostorima, gdje je važno održati osjećaj sklada i balansa.
Univerzalna privlačnost ove boje vjerojatno je zbog njene povezanosti s nebom i vodom, objašnjava Lisa Lawless, doktorica psihoterapije i direktorica Holistic Wisdoma. U tom smislu, plava izaziva osjećaj opuštenosti i mira.
3. Bijela
Ako vašoj maloj dnevnoj sobi nedostaje prirodnog svjetla, prava boja može je učiniti svjetlijom. Bijela boja je izvrstan izbor za malu dnevnu sobu jer stvara iluziju prostora, povećava svjetlost i pruža fleksibilnost u dizajnu.
Trendovi u svijetu podova koji će oblikovati izgled interijera 2025.
Bijeli zidovi maksimiziraju prirodno svjetlo, čineći sobu svjetlijom i ugodnijom, čak i ako prostor nema velike prozore ili puno prirodnog osvjetljenja.
4. Siva
Ako je vaša mala dnevna soba već prepuna prirodnog svjetla, možete se odlučiti za tamnije tonove, kaže Taniya Nayak, osnivačica Taniya Nayak Design.
Uz to, neutralnost sive omogućuje jednostavnu prilagodbu različitim stilskim promjenama – sivi zidovi ili namještaj lako se mogu kombinirati s raznobojnim dekoracijama ili akcentima.
Što boja vaših zidova otkriva o vama? Evo što kažu psiholozi
Kućanski uređaji
Pet uređaja koji troše struju čak i kada ih ne koristite
Iznenadit će vas broj električnih uređaja koji nastavljaju trošiti električnu energiju i kada su isključeni
Mnogi vjeruju da električni uređaji ne troše struju kada su isključeni. No, to nije točno. Možda će vas iznenaditi spoznaja da mnogi uobičajeni električni uređaji u vašem domu troše struju čak i kada su isključeni. Neki se uređaji zapravo ne isključuju, nego ostaju u stanju pripravnosti i nastavljaju trošiti električnu energiju.
Električni uređaji troše energiju u načinu rada na čekanju zbog načina na koji su njihovi napajanja konstruirana. Taj fenomen poznat je kao fantomska energija, vampirska energija, curenje električne energije ili električni gubitak. U ovom tekstu ćemo govoriti o različitim električnim uređajima koji troše energiju dok su isključeni i ponuditi nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći u uštedi električne energije i novca.
1. Mikrovalna pećnica
Svaki uređaj koji ima LCD zaslon, sat ili svjetlo, uključujući DVR ili DVD player, TV, računalo, kabelsku kutiju, mikrovalnu pećnicu i mnoge druge, nastavlja trošiti energiju kada je isključen.
Čak i kada se ne koristi za zagrijavanje hrane, mikrovalna pećnica ima timer za prikaz vremena, za što je potrebna energija.
2. Konzola za videoigre
Kada napravite pauzu u igranju, vaša konzola će i dalje raditi. Možda nećete potpuno zatvoriti igru kako biste je mogli brzo nastaviti, ili može biti uključen automatski softverski ažuriranje, što također troši energiju u pozadini.
Stigla je sezona grijanja: Pet savjeta kako do uštede energije i manjih troškova
3. Punjač za telefon u utičnici? Klasična vampirska potrošnja
Vrlo je jednostavno i praktično spojiti kabel na telefon kako biste ga napunili, no ako ostavite punjač uključen u utičnici, on će i dalje trošiti energiju, čak i ako na njega nije spojen uređaj. Isto vrijedi i za potpuno napunjen telefon koji je još uvijek priključen. Isključite punjač telefona iz struje kako biste uštedjeli na računu za struju.
4. Računalo
Kada isključujemo računalo, obično ga ne isključujemo potpuno, već ga stavljamo u stanje hibernacije ili mirovanja. U tom stanju računalo troši minimalnu količinu energije kako bi programi ostali aktivni i kako biste ga mogli lako i brzo ponovno uključiti, tipičan primjer vampirske potrošnje. Isto vrijedi i za monitore, ako ih ne isključite putem gumba za napajanje – ostaju u stanju niske potrošnje energije i čekaju signal računala da se ponovno uključe.
5. Televizor
U stanju pripravnosti možda ste primijetili crveno svjetlo na svom televizoru. To je jedan od znakova da vaš televizor troši energiju čak i kada je isključen, znači vampirska potrošnja. Mnogi noviji modeli televizora imaju funkciju slušanja koja omogućuje da ih uključite glasovnom naredbom ili putem drugih uređaja. To zahtijeva kontinuiranu potrošnju energije kako bi TV bio spreman za bilo koju akciju. Također, televizori moraju biti spremni za uključivanje putem daljinskog upravljača.