Povežimo se

Lifestyle

Diši na nos – Umjetnički rasadnik: Spoj umjetnosti i prirode u Zagrebu

Iz Umjetničkog rasadnika dolaze najljepše biljne kreacije s potpisom kipara i dizajnerice cvjetnih aranžmana

Kad se spoje različite vrste umjetnika, poput kipara i dizajnerice cvjetnih aranžmana, to rezultira biljnim aranžmanima koji svakom prostoru daju posebnu notu.

Diši na nos – Umjetnički rasadnik u Zagrebu mjesto je gdje se umjetnost spaja s prirodom. Impresivne skulpture biljaka poput muzejskih eksponata, nastaju pažljivim odabirom
cvijeća i posebno dizajniranih posuda.

Umjetnički rasadnik je specifičan po tome što spaja umjetnost i biljke u jedno. Ja radim biljne skulpture, ja ih tako volim zvati zato što one funkcioniraju sa svojom posudom koja je ujedno i malo umjetničko djelo. Zato ćete ovdje vidjeti da su biljke s tim svojim posudama prezentirane na postoljima – uzdignute su kao u galerijskom prostoru što zapravo ističe njihovu ljepotu.”, navodi Lana Đud, mag. Biol. Exp., vlasnica umjetničkog rasadnika.

Ručno izrađene biljne skulpture koje lebde u zraku

Koncept biljnih aranžmana Lana razvija u suradnji s mladim umjetnicima i kiparima. Njihove estetski dojmljive kreacije često su i prilično funkcionalne.

“Ja sam ta koja osmišljava biljne kreacije, a imam nekoliko suradnika koji za mene rade posude. Posude su keramičke i od betona. I zapravo svaka ta kreacija je pomno osmišljena. Svaka biljka je pomno odabrana u svoju posudu i zapravo to je ono što je čini posebnom, a suradnici koje imam to su sve ljudi iz Hrvatske. Moja je želja da ovdje kod mene bude što širi asortiman proizvoda, da svatko nađe nešto za sebe i za svoj dom.”

Ono što imamo u ponudi i na što sam baš jako ponosna su djela jednog našeg mladog keramičara i kipara, Branimira Bobana, koji je izradio i sam zapravo dizajnirao tanjuriće za tegle i dobio efekt ponovno te skulpturalnosti gdje je podignuo cijelu posudu u zrak.  Ona zapravo kao da lebdi na svom tanjuriću. Dakle, dobili smo tu funkcionalnost da svaka posuda ima rupu na dnu za odvodnju vode što je jako važno za samu biljka. Uz to se postigao i taj vizualni estetski moment gdje to izgleda stvarno posebno i drugačije.”, pojašnjava sugovornica.

Diši na nos – Umjetnički rasadnik nudi personalizirani pristup i prilagodbu aranžmana vašem prostoru

Iako je teško sa sigurnošću predvidjeti kako će skulptura u konačnici izgledati, ideja je svaku biljku uskladiti s posudom.

Lana će, kada su skulpture gotove i kada dobije svoje posude, birati biljke za njih i to na dva načina: “Jedno je ono što načelno imam u ideji, što bi bojom, teksturom odgovaralo; a drugo je ono što je zapravo realnost – što se nudi na tržištu.

To uvijek biti točno onako kako sam ja zamislila, ali kriteriji su dosta visoki tako da moram biti s tim 100 % zadovoljna.”

Mogućnosti za kombiniranje je pregršt, a ove se kreacije lako prilagođavaju svim stilovima interijera i eksterijera.

“Ja jako volim boje i volim da je šareno. Isto tako kad radim volim imati i taj dio koji je potpuno minimalistički. Gdje je samo bijela ili crna glazura i to onda u kombinaciji sa zelenom biljkom izgleda odlično. Ali nisu samo zelene biljke u pitanju – postoje sukulenti koji su potpuno bijeli i onda se savršeno  spajaju s crnom glazurom.” ističe.

Oprez: Ovi sukulenti mogu biti opasni za pse i mačke

Uz manje teglice, Lana izrađuje i veće posude pogodne za balkone i druge vanjske prostore. Kako je ljubiteljica vanjskog bilja, tu se je nekako i najslobodnija, odnosno ima prostora za kreativnosti i za kombiniranje biljaka.

“Tu se onda radi o većim posudama, otprilike 35 cm i u njima mogu kombinirati tri do četiri različite vrste. Također pazim da one bojom, teksturom, svojom fiziologijom i životnim uvjetima koji trebaju, odgovaraju jedni drugima. Ako su to biljke za sunce moraju sve voljeti sunce, moraju sve voljeti vlagu i slično.”

Savjeti za dizajniranje vlastitog biljnog aranžmana

Želite li sami okušati u izradi atraktivnog aranžmana, Lana ima nekoliko savjeta.

“Moj savjet bi bio da se dobije taj efekt skulpturalnosti i da se ta biljka i tegla dignu na jednu višu razinu. Povoljna varijanta je da ljudi stave  samostojeće police na koje mogu onda postaviti te teglice i igrati se s dizajnom. Zgodno ih je postavljati u jedan trokut da su tri zajedno, to je uvijek oku privlačno i jako lijepo izgleda.

Catino Ceramics donosi unikatne keramičke priče iz radionice Katarine Madirazze

Vanjske tegle su zamišljene da svakako idu na povišeno, na stol, a možemo po narudžbi napraviti i veće  proporcije tegli, otprilike 40 x 60 cm. One su zapravo onda opet samostojeće tegle u koje se može svašta kombinirati.”, ističe sugovornica.

Ovaj šarmantni rasadnik nije samo mjesto u kojem se stvara, on je inspirativno okruženje koje poziva da dom ukrasite jedinstvenom simbiozom umjetnosti i prirode

Lifestyle

Stiglo nam je proljeće, a s njim i sezona alergija: Donosimo peludni kalendar i savjete za ublažavanje simptoma

Peludna sezona ne mora značiti kraj boravku na otvorenom

peludni kalendar

Proljeće je mnogima najljepše godišnje doba – priroda se budi, dani su duži, a sunce toplije. No za više od četvrtine stanovništva ono znači i početak alergijske sezone. Kihanje, svrbež očiju, curenje nosa i osjećaj umora često su prvi znakovi da je pelud ponovno u zraku. Ako ste među onima koji osjećaju neugodne simptome, dobro je znati koje biljke kad cvatu – zato donosimo peludni kalendar za Hrvatsku i korisne savjete za ublažavanje tegoba.

Što uzrokuje peludne alergije?

Pelud je fini prah kojeg biljke ispuštaju kako bi se razmnožavale. No kod osoba koje su preosjetljive, imunološki sustav pogrešno prepoznaje pelud kao prijetnju i reagira burno – stvaranjem histamina i upalnih procesa koji uzrokuju neugodne simptome.

Najčešći simptomi uključuju:

  • Kihanje i curenje nosa
  • Začepljen nos
  • Svrbež očiju, grla i nepca
  • Suzenje očiju
  • Umor i razdražljivost

Peludni kalendar za Hrvatsku

MjesecDrveće (veljača – travanj)Trave (travanj – kolovoz)Korovi (srpanj – listopad)
Siječanj
VeljačaLijeska, Joha
OžujakBreza, Topola, Jasika
TravanjBreza, Hrast, JasenPočetak cvatnje trava
SvibanjRaž, Livadne trave
LipanjJaka sezona trava
SrpanjTrave u paduKopriva, Pelin, Ambrozija (početak)
KolovozZavršetak sezone travaAmbrozija (vrhunac)
RujanAmbrozija, Pelin
ListopadPelin (kraj), Kopriva
Studeni
Prosinac

Napomena: Cvatnja ovisi o vremenskim uvjetima pa se datumi mogu pomaknuti nekoliko tjedana ranije ili kasnije.

Ako vas muče alergije, ovim biljkama nije mjesto u vašem dvorištu

Savjeti za ublažavanje simptoma

1. Pratite peludnu prognozu – na stranicama HZJZ-a i NZJZ-a dostupne su dnevne peludne koncentracije.
2. Zatvarajte prozore – osobito ujutro i navečer kad je koncentracija peludi najviša.
3. Tuširanje i promjena odjeće – nakon boravka vani, posebno u prirodi.
4. Izbjegavajte sušenje rublja na otvorenom – pelud se lako lijepi za tkanine.
5. Sunčane naočale i kape – štite oči i kosu od direktnog kontakta s peludi.
6. Lijekovi po preporuci liječnika – antihistaminici, kortikosteroidni sprejevi i kapi za oči mogu znatno olakšati simptome.

Kako poboljšati kvalitetu zraka u domu bez stalnog provjetravanja? – Evo rješenja

Prirodni saveznici protiv alergija

Neki prirodni pripravci mogu pomoći u ublažavanju blažih simptoma:

  • Med lokalnog podrijetla – unosi se mala količina peludi i organizam se lakše navikava.
  • Čaj od koprive – prirodni antihistaminik.
  • Spirulina – superhrana koja može smanjiti alergijske reakcije.

Napomena: Prije uzimanja biljnih pripravaka, savjetujte se s liječnikom, osobito ako već koristite lijekove.

Peludna sezona ne mora značiti kraj boravku na otvorenom. S pravodobnim informacijama i preventivnim mjerama, simptomi se mogu držati pod kontrolom. Isprintajte peludni kalendar, pratite prognozu i budite spremni – jer vaše zdravlje zaslužuje mirno proljeće!

Nastavite čitati

Lifestyle

Pothodnik budućnosti i slova koja spajaju kvartove — priča Maxa Jurića

Otkrijte kako spaja kvartove i gradi brend letteringdaily

Jeste li se nedavno prošetali kroz Pothodnik budućnosti – onaj koji u Novom Zagrebu povezuje Središće, Utrinu, Sopot i Zapruđe?
Ako jeste, vjerojatno ste primijetili da to više nije samo sivi prolaz ispod prometnice. Zidovi su oživjeli — bojama, tipografijom, snažnim porukama i kvartovskim identitetom.
Jedan od autora murala je Max Jurić, umjetnik koji stoji iza popularnog Instagram profila @letteringdaily s više od 200 tisuća pratitelja, ali i osobnog profila @meximus na kojem dijeli svoju stranu ulične i kaligrafske priče.

S Maxom smo razgovarali o njegovom umjetničkom putu – od grafita i kaligrafije, preko Danske i povratka u Zagreb, do murala koji doslovno spajaju kvartove.

Maks Jurić

Možeš li nam reći nešto o svom umjetničkom putu? Kako si započeo s kaligrafijom i oslikavanjem murala?

Crtanjem i pisanjem slovima počeo sam se baviti krajem srednje škole, 2011. godine. Kao i svaki drugi tinejdžer u potrazi za vlastitim identitetom, najviše su mi rezonirali ulična umjetnost i skateanje. Tako su graffiti prirodno ušli u moj život i od samog početka me ta subkultura potpuno obuzela.

Kaligrafija se, međutim, pojavila tek 2016. godine, dok sam studirao u Danskoj. Moj vrlo dobar prijatelj i tadašnji cimer Emanuel studirao je grafički dizajn te je imao snažnu strast prema tipografiji i kaligrafiji. Upravo je on bio taj koji me upoznao s kaligrafijom, a u konačnici i s tipografijom i dizajnom. Od tog trenutka, cijeli moj život i perspektiva su se okrenuli naglavačke. Otkriće kaligrafije i dizajna potpuno me obuzelo.

Počeo sam dijeliti radove na Instagramu i nije prošlo puno vremena prije nego što su mi se počeli javljati prvi potencijalni klijenti, potvrđujući Emanuelove riječi da od ovoga zbilja mogu sagraditi karijeru — nešto što mi je u tom trenutku bilo nezamislivo.

Povratak u Zagreb krajem 2019. godine pokazao mi je da svoje radove ne moram nužno zadržavati u malim formatima. Tako sam se ponovno vratio zidovima, bilo kroz graffiti, kaligrafske ili lettering murale.

Pišete li stvarno svakodnevno, kako vaš web kaže — Lettering Daily?

Moguće je da sam u gotovo 10 godina preskočio pokoji dan. 😄 Ali da, pisanje i crtanje slova dio su moje svakodnevice.

Što vas je inspiriralo da se pridružite Grupi Zid i sudjelujete u projektima poput “Pothodnika budućnosti” u Novom Zagrebu?

Ključna osoba koja mi je pomogla da krenem s muralima je Krešimir Golubić, poznat na sceni kao Leon GSK. Leon je jedan od pionira graffiti kulture u Hrvatskoj, s prvim radovima iz kasnih 80-ih godina.

Sjećam se jednog od naših prvih susreta kada mi je Krešo pričao o ideji osnivanja Grupe Zid i svojoj viziji. Sad, kad vidim da je već prošlo gotovo pet godina od tog dana, mogu samo reći koliko sam zahvalan i sretan što sam bio dio te inicijative od samog početka.

Od tada smo kao Grupa Zid radili na raznim projektima oslikavanja javnih površina. Među najznačajnijima je naša inicijativa kroz Zagreb Street Art Festival, koji će ove godine u lipnju proslaviti treću obljetnicu.

Što se pothodnika tiče, odlučili smo ga nazvati “Pothodnik budućnosti.” Rad smo realizirali kao Grupa Zid — Krešimir Golubić, Gregor Furkes, Leonard Lesić, Zdenko Bužek, Melinda Šefčić i ja. Gregor je pripremio većinu dizajnerskog koncepta, dok je moja kontribucija bila fokusirana na natpise kvartova. Pothodnik je ogroman, gotovo 1800 četvornih metara, i spaja četiri kvarta — Središće, Utrina, Sopot i Zapruđe. Dio kreativnog koncepta bio je da svaki izlaz ima vlastiti natpis koji sam dizajnirao, inspiriran radom dizajnera Mihajla Arsovskog.

Kako vaša strast prema kaligrafiji i lettering-u utječe na vaš pristup oslikavanju murala? Vidite li poveznicu između ta dva oblika umjetnosti?

Moja domena primarno su slova. Kaligrafija i lettering izuzetno su svestrani jer mogu i direktno i indirektno komunicirati određenu poruku. U posljednje vrijeme najviše me uzbuđuje kombinacija lettering-a i kaligrafije s elementima graffita. Tu mogu ukomponirati sve elemente iz svog radnog iskustva i stvarati djela koja, po mom mišljenju, zaista utjelovljuju cijelu moju priču.

Kako je rad na ovako velikim javnim površinama utjecao na vaš osobni umjetnički izraz i stil?

Možda zvuči smiješno, ali sam shvatio koliko vremena i frustracija znam izgubiti na male detalje koji su u većini slučajeva toliko nebitni.

Kada oslikavate mural u javnom prostoru, koliko je bitno uklopiti ga u postojeću arhitekturu i okolinu?

Odlično pitanje. Po meni, kompozicija nije samo u tome da elementi na zidu budu usklađeni — rad se mora uklopiti s arhitekturom i okolinom.

Primjerice, za pothodnik u Novom Zagrebu mnogi su nam rekli kako se šarenilo u pothodniku (iako je u kontrastu) odlično uklapa s monotonim sivilom socijalističke arhitekture tog područja.

Sve je popularnije unošenje elemenata murala u privatne prostore. Koje biste savjete dali nekome tko želi mural u svom domu ili uredu?

Priprema je 80% cijelog posla. Više puta sam se iznenadio koliko se projekt može odužiti samo zato što nisam jasno definirao sve korake u pripremnoj fazi.

Isto tako, kao što smo ranije rekli, izuzetno je važno da se umjetnički rad uklopi s ostatkom prostorije. Najbolji pristup je izrada mock-upa — fotografirati prostoriju, zatim putem Photoshopa (ili sličnih alata) pokušati vizualizirati prostor sa skicom. Tako najbolje možete vidjeti što odgovara, a što ne.

Vodite i Lettering Daily. Kako balansirate između digitalnog i fizičkog umjetničkog izraza?

Mislim da je ključ u balansu. Volim svoj posao i ne mogu zamisliti da radim išta drugo trenutno. Ali kada ste za ekranom svaki dan, to s vremenom počinje utjecati na raspoloženje. S druge strane, crtanje u pothodniku po hladnoći nakon gotovo dva mjeseca isto može biti iscrpljujuće.

Kakve projekte planirate u budućnosti? Postoje li nove lokacije ili suradnje na kojima trenutno radite?

Jedna od najvažnijih lekcija koje sam naučio je da ne treba raditi previše stvari odjednom. Trenutno radim na vođenju web stranice, kreiranju edukativnog sadržaja (tekstovi i videozapisi) te oslikavanju murala. Polako se prijavljujem na art i mural festivale diljem svijeta. Ideja da putujem, crtam i još zaradim pritom, stvarno zvuči primamljivo. 😎

Naslovna fotografija: Instagram

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice